שר האוצר, משה כחלון, לוקח פסק זמן מהפוליטיקה המקומית: ל”מעריב־השבוע” נודע כי כחלון ייצא במוצאי השבת הקרובה לביקור עבודה בארה”ב, יחד עם מנכ”ל משרדו שי באב”ד. במהלך הביקור, שיימשך כעשרה ימים, ייפגש השר עם מקבילו האמריקאי סטיבן מנוצ’ין, שהחליף בתפקיד את ג’ק לו. בפגישת העבודה ידונו השניים בנושאים כלכליים המשותפים לשתי המדינות ובכלל זה סוגיית הסיוע הביטחוני. בהמשך ייפגש השר הישראלי עם הסנטור הרפובליקני לינדזי גראהם, הנחשב לאחד התומכים הגדולים ביותר בישראל. יצוין כי סנטור גראהם תקף בצורה חריפה את ממשלו של הנשיא הקודם ברק אובמה, בטענה כי זה ניסה לסחוט ויתורים מישראל בתמורה לסיוע הביטחוני.



כחלון צפוי לערוך פגישות נוספות עם אישים אחרים במשרד האוצר האמריקאי וכן עם אנשי הבונדס. יצוין כי כחלון אינו מרבה לטוס לחו”ל, ובשנה הראשונה לתפקידו כמעט שלא נסע. עם זאת, בשנה האחרונה הספיק כחלון להיות בין היתר בכנס ה־OECD בפריז ובפגישות עסקיות ביפן.



כעת כאמור החליט שר האוצר לטוס לארה”ב, כאשר המצב רגוע יחסית בגזרה הפוליטית המקומית והפנים־מפלגתית ובצמרת האוצר. אתמול נערכה ישיבת סיעת כולנו והיום ישתתף השר בכנס בקריית אונו, שארגנה ח”כ רחל עזריה. בכנס ידונו המשתתפים בסוגיות הנוגעות לתוכנית "נטו משפחה" ולמה שמכונה, “שמיעת תגובות מהשטח בצורה לא אמצעית”. בשבועיים האחרונים הצליח שר האוצר לקדם כמה רפורמות חשובות, כולל גיוס מיליארד שקל למימון רכישת דירות לדיור הציבורי, שאושר אתמול בוועדת השרים, למרות הסתייגות שר השיכון יואב גלנט. כחלון חתם גם על תקנות להפחתת אגרות הרישוי לנהגים שיתקינו ברכב אמצעים טכנולוגיים למניעת תאונות.



אתמול אמור היה השר לקיים מסיבת עיתונאים בנוגע לתוכנית השקעות “ענקית” בתחום התשתיות. יוזמה נוספת, שכללה גיוס כספים במטבע זר מחו”ל והמרתם לשקלים (דבר שיסייע בהתאוששות הדולר), גובשה בלשכתו של רוני חזקיהו, החשב הכללי באוצר. הדלפות מוקדמות על התוכניות ובכלל זה הקמת הצוות לקידומן הביאו לביטול הנושא.



בתוך כך הצליח כחלון להרגיע את הצמרת במשרדו. בין היתר הוא מינה כממלא מקום את יואל נווה, הכלכלן הראשי במשרד, לתפקיד מנהל אגף התקציבים לתקופה של שלושה חודשים. ערן פולק, שסומן כמועמד פוטנציאלי לתפקיד, ייאלץ להמתין.



זאת ועוד, היוזמה למנות לתפקיד מנהל החברות הממשלתיות את יעקב קווינט, היועץ המשפטי של רשות מקרקעי ישראל, נתקלה בימים האחרונים בקשיים. אורי יוגב, מנהל רשות החברות הממשלתיות, ממשיך לקדם יוזמות שלו בתחום החברות הממשלתיות, גם בגזרה של מינוי דירקטורים מבחוץ. מי שמעניק לו תמיכה בין היתר ובאופן לא מפתיע הוא היו”ר הנבחר של מפלגת העבודה אבי גבאי, שעבד בעבר באגף התקציבים.



בפוסט בפייסבוק שנשא את הכותרת “הגיע הזמן להוציא אל הפוליטיקה מהשירות הציבורי”, הגדיר גבאי את יוזמת יוגב כצעד חשוב בשינוי התרבות הפוליטית, “שברור שהממשלה הנוכחית לא תקדם, אך מפלגת העבודה בראשותו מחויבת לו”.