הסתדרות העובדים הכריזה היום (ראשון) על סכסוך עבודה בתשעה אתרים של חברת טבע, אשר עובדיהם מאוגדים בהסתדרות בעקבות הודעת החברה על כוונתה לפטר 350 עובדים. מאות עובדי החברה בדרום יפוטרו, וזאת מכה קשה לתושבי האזור שכבר סובלים מפיטורים במפעלים אחרים. טבע המתינה עם הודעת הפיטורים לאחר הבחירות להסתדרות (שבה נבחר אבי ניסנקורן) אולי מתוך ניסיון לרכך את התנגדות ההסתדרות למהלך, אך זו הגיבה במלוא החריפות: "לא נסכים לשום מהלך חד צדדי שבו יפוטרו עובדים בטבע. אנחנו מצפים מהנהלת החברה לנהוג באחריות ולא להכניס את מפעלי טבע לשורה של מאבקים שיביאו לסחרור במערכת יחסי העבודה". 



מההסתדרות נמסר, כי העילה המרכזית לסכסוך העבודה נעוצה בכוונתה של הנהלת טבע להוביל מהלך חד צדדי לפיטורי מאות עובדים באתרי החברה בכפר סבא ובטבע טק שבדרום, כחלק מתהליך הרה-ארגון בחברה. כמו כן, בהסתדרות הדגישו כי לכוונת ההנהלה - השלכות מרחיקות לכת והסכסוך שהוכרז מקיף כ-6,000 עובדים בחברה, וחל בין היתר, על מפעלי טבע בנתניה, כפר-סבא, קריית שמונה, אשדוד, פתח תקווה, ירושלים, פארק תעשיות חמ"ן ומועצה אזורית נאות חובב שבדרום.



בטבע הסבירו את המהלך "בהמשך יישום תהליך רה-ארגון באתרי התפעול כפר-סבא וטבע טק. מדובר בתוכנית שהינה חלק ממהלך שנועד לחזק את התחרותיות של אתרי הייצור בישראל תוך הבטחת מרכזיותם לטבע גם בעתיד‎". עוד נמסר כי החברה החלה בתהליך היוועצות עם ההסתדרות ועדי העובדים ואולם מההסתדרות נמסר כי למעט הצהרות כוונות כלליות לא נוהל שום משא ומתן. עוד לפני ההכרזה על תכנית הפיטורים ניסתה טבע להפעיל תכניות פרישה מרצון.



טבע מעסיקה כיום 7000 עובדים מצפון ועד הנגב. החברה נהנית מהטבות מס מהנדיבות במדינה. על רקע היותה יצואנית אסטרטגית שמחלק ממפעליה נמצאים באזור הדרום שיעור מס החברות שהיא משלמת עומד על 6% בלבד בהשוואה ל-24% בשאר אזורי הארץ. החברה ספגה מכות עסקיות קשות כולל קנסות בין השאר כתוצאה מרכישת ענק בהיקף של 37 מיליארד דולר של החטיבה הגנרית של אלרגן. בעקבות כל אלה, פוטר בתחילת 2017 ארז ויגודמן מניהול החברה. בטבע הסבירו שלנוכח המציאות העסקית המורכבת עמה מתמודדת החברה הוחלט ליישם תכנית למיקוד עסקי (שהיא בעצם מילה מכובסת להתייעלות ופיטורים). חלקים נרחבים מתכנית זו כבר הושלמו במרבית המדינות בהן פועלת טבע וכעת הגיע המכה לישראל.



עוד לפני הפיטורים בוצעו מספר צעדים ובהם הגברת המיקוד במוצרים מורכבים בעלי רף טכנולוגי גבוה, בהם יש לאתרים בישראל יתרון תחרותי בתחומים כמו משאפים, מוצרים סטריליים וביולוגיים. החברה השקיעה בתשתיות לפיתוח אתרי טבע בישראל. כמו כן הוטמעה מתודולוגיית מצוינות תפעולית לשיפור פריון העבודה, אוחדו פונקציות וצמצמו כפילויות במטה החברה בפתח-תקווה כולל בדרג המנהלים. טבע מבצעת את פיטורי העובדים עוד לפני מינוי מנכ"ל קבוע ולמרות הביקורת הציבורית החריפה.



מנכ"ל החברה הזמני יצחק פטרבורג אמר: "בישראל ממוקם מרכז הייצור הגדול ביותר של טבע, האחראי על ייצור מוצרים אסטרטגיים. בשנים האחרונות השקענו משאבים רבים במיצובו של אתר כפר-סבא כאחד מאתרי ההשקות המשמעותיים. נמשיך להשקיע בתשתיות, בפיתוח ובצבירת הידע הנדרש לקראת ייצור בתחומי הליבה העתידיים של טבע. אתר טבע-טק ימשיך להוות 'מרכז מצוינות', מבין כל מפעלי הכימיה שלנו ברחבי העולם, לייצור חומרי גלם פעילים".