לא שקטים: עובדי בנק איגוד ובנק מזרחי טפחות נאלצים להתמודד בתקופה האחרונה עם מתח וחשש לעבודתם. זאת, בשל הדיווחים על מיזוג המתהווה בין שני הבנקים. עובדי בנק איגוד פנו להסתדרות בבקשת הכרזה על סכסוך עבודה. הבנקים הודיעו לבורסה על כוונתם להתמזג זה עם זה בעסקה של חילופי מניות. בנק מזרחי טפחות הודיע על ניהול מגעים לרכישת השליטה בבנק איגוד מהבעלים הנוכחיים, בהם שלמה אליהו, שכבר אינו חלק מגרעין השליטה, יורשי משפחת לובינסקי (מנור ואלמוג) ומשפחת לנדאו.



יש לציין כי העובדים ממשיכים בהתנגדותם למהלך המסתמן, וזאת חרף ניסיונות הרגעה מצד הנהלת הבנק, שטענה במסגרת הודעה ששיגרה לבורסה כי "יש התעניינות מצד גורמים שונים לרכישת מניות אבל בשלב זה לא הבשילו המגעים הראשונים לכלל מו"מ מתקדם עם גורם כלשהו ולא התקבלו הסכמות לגבי העסקה או פרטיה".



הוועדים בבנק איגוד, המאיימים בשביתה, קראו לבעלי השליטה ולהנהלה להיכנס למשא ומתן מיידי כדי למנוע פגיעה בעובדים. בבנק איגוד מועסקים 1,200 עובדים, וקיים חשש סביר שבעקבות המיזוג עלולים מאות מהם לאבד את משרותיהם.



הנהלת בנק מזרחי טפחות, כך מתברר, תכננה להכשיר את הרקע למיזוג. בהודעה מטעם הבנק על רקע התפוצצות המגעים בין ההנהלה לעובדים במסגרת הסכם עבודה חדש, נטען נגד ועד העובדים כי הוא לא הסכים "להירתם בצורה מלאה לאפשרות של צמיחה לא אורגנית בדרך של מיזוג (עם בנק איגוד - י"ש) או רכישות".



העובדים נערכים לחידוש העיצומים, בנק איגוד מאשים את הוועד



הנהלת הבנק, בראשות המנכ"ל אלדד פרשר, טוענת בין היתר כי "העובדים עלולים לאבד הסכם שכר חסר תקדים בגלל ועד מיליטנטי ולא אחראי". מנגד, הוועד, בראשותו של דני דאהן, דוחה על הסף טענות אלו, "ואנו נערכים לאפשרות לחידוש העיצומים בבנק". יצוין כי בנק איגוד, שאותו מנהל ישראל טראו, לא הצליח להתרומם מבחינה עסקית, בעיקר בשל היעדר יעילות ומגבלות הוניות. שיעורי הרווחיות בבנק היו מהנמוכים במערכת הבנקאית, וגם התקווה לקבלת יתרון יחסי על פני הבנקים הגדולים בעקבות הרפורמה בבנקאות נכזבה.



בהודעה שנמסרה לבורסה אתמול פורטו התנאים להשלמת המשא ומתן, הכוללים את הסעיף שלפיו מחיר הרכישה לא יעלה על 60% מהונו העצמי של הבנק או לחלופין על שווי המניות בבורסה, מה שאומר כי העסקה תיעשה לפי שווי של 1.4 מיליארד שקל, שהם פרמיה של כ־10% מעל המחיר הנוכחי של המניה.


אם שהעסקה אכן תתבצע בדרך של החלפת מניות, הרי שבנק מזרחי טפחות יקבל את המניות בבנק איגוד לפי שווי של 60% מהונו (1.4 מיליארד שקל) ויקצה מניות של בנק מזרחי לפי 105% מהונו העצמי (כלומר כ־13 מיליארד שקל). בתנאים אלה, מדובר בעסקה מצוינת לבעלי השליטה במזרחי טפחות. עוד שותפיו של שלמה אליהו הודיעו כי יצטרפו אליו למכירת חלקו בבנק, עסקה שאמורה לצאת לפועל בעוד כחודשיים, עד אוקטובר 2017. בשלב זה, המשא ומתן מתנהל באופן בלעדי עם בנק מזרחי טפחות, והסיכוי שהעסקה תושלם בין הצדדים נחשבת לגבוהה ביותר.

עוד אפשר לציין כי בנק מזרחי יכול לנצל את היתרונות היחסיים של בנק איגוד ולהגדיל משמעותית את הונו. הגדלת ההון תאפשר את הגדלת הדיווידנד שיחולק במזומן. ואולם מנגד, כאמור, ישנו החשש כי יהיה צורך בפיטוריהם של מאות עובדים. בנק דיסקונט מוזכר אף הוא כמועמד פוטנציאלי. מנכ"לית הבנק לילך טופליסקי־אשר התייחסה לסוגיה זו כאשר הוצגו הדוחות הכספיים לרבעון הראשון.

עם זאת, ההסתברות שאיגוד יירכש על ידי דיסקונט נחשבת לנמוכה ולו רק בשל העובדה שלא יהיו בידיו מקורות כספיים למימון העסקה. זאת גם הסיבה שדיסקונט לא העביר שום דיווח לבורסה בהתייחס לעסקה. גורם נוסף המגלה ענין ברכישת הבנק הוא אלי יונס, שמנסה לגבש קבוצת משקיעים למטרה זו. יונס, שניהל עד לפני ארבע שנים את בנק מזרחי טפחות, ייאלץ להמציא התחייבויות רבות לפני קבלת היתר הפיקוח על הבנקים.