כ-340 אלף תושבים יתגוררו בבאר שבע עד שנת 2030, כך חוזה תכנית המתאר הכוללנית של בירת הנגב, שאושרה בוועדה המחוזית לתכנון ובנייה דרום שבמינהל התכנון. הוועדה, בראשות דוד לפלר, החליטה להפקיד תכנית מתאר, הכולל תוספת של כ-13,100 יחידות דיור. התכנית החדשה שאושרה תחליף את התכנית הקודמת שאושרה לפני כ-47 שנים.

בנוסף לתוספת המאסיבית של יחידות הדיור, התכנית מציעה לחזק את ליבת העיר ואת השדרות הראשיות לצד שינוי פני אזור התעשיה והמלאכה במזרח והפיכתו בעתיד לאזור שימושים מעורבים - מגורים, מסחר ותעסוקה. כמו כן, התכנית מסמנת במזרח העיר אזור להקמת בית חולים ציבורי שני, אשר יוקם בסמיכות לשני הכבישים הארציים - כביש 25 דימונה-אשקלון וכביש 40 באר שבע-תל אביב. 
בית החולים יוקם באזור תעסוקה ייחודי, שמכוון לרפואה ומחקר רפואי, בו יוקמו בין היתר פארמטק, מעבדות מחקר ושירותים תומכי בריאות ורפואה. סה"כ מאפשרת התכנית תוספת של  ארבעה מיליון מ"ר עבור תעשיה ותעסוקה.

התכנית קובעת עוד, כי מרבית שטחי המסחר והמשרדים ירוכזו במרכז העיר תוך חיבור דרך חברון, המהווה חוליה מקשרת בין מרכז העיר והפארק המטרופוליני, למרכז העסקים הראשי של העיר. זאת כדי למנוע פיתוח אזורי תעסוקה מרוחקים ומנותקים מהעיר ונדידת המסחר לשולי העיר.  

"נתיב ייעודי עבור מערכת הסעת המונים" 
התכנית מייעדת את אזור ה"מרכז האזרחי" למרכז העסקים הראשי של המטרופולין. אזור זה יהפוך למעורב שימושים - מגורים, מסחר, משרדים, מוסדות ציבור, תרבות וחינוך, מלונאות ופנאי. האזור יישען על מערך של תחבורה ציבורית ותעבור בו רכבת ארצית וקלה, לצד הקמת שבילי אופניים והולכי-רגל. 
שדרות רגר, החוצה את העיר מהכניסה בצפון ועד לעיר העתיקה בדרום, תמשיך להוות ציר עירוני ראשי בו ממוקמים מוסדות הציבור בהם קמפוס האוניברסיטה, המרכז הרפואי סורוקה, מרכז המורים, המשכן לאמנויות הבמה, בית יד לבנים ובניין העירייה. התכנית מציעה להפוך את הכביש הרב-נתיבי הקיים לשדרה עירונית בה יוקם נתיב ייעודי עבור מערכת הסעת המונים, תוך עיבוי וחידוש מתחמי המגורים הקיימים לאורך השדרה. 
בנוסף התכנית מציעה הרחבה של ציר המוזיאונים הקיים בעיר העתיקה, המתחיל בתל באר-שבע המקראי, עובר דרך פארק הנחל והעיר העות'מאנית-מנדטורית ומסתיים באדריכלות המודרנית בשכונה ה'. 
מנהל אגף בכיר לתכנון מקומי במינהל התכנון, אהוד יוסטמן, אמר בעקבות אישור התכנית המורכבת: "מרכיב מרכזי בתוכנית הינו צמצום הפערים בין השכונות הוותיקות לחדשות באמצעות התחדשות עירונית ויצירת רצף בנוי בין השכונות, במקום אוסף של שכונות שאינן מחוברות ביניהן. הבנייה החדשה בשכונות הוותיקות תיצור הזדמנות לשיפור איכות מלאי הדיור העירוני וגיוונו, ולהתחדשות המרחב הציבורי". 
התוכנית נערכה ביוזמת מנהל התכנון, בשיתוף עיריית באר שבע וגובשה בליווי ועדת היגוי בינמשרדית על ידי משרד מן-שנער אדריכלים.
בתוך כך, השבוע אישרה הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה מרכז שבמנהל התכנון תכנית מתאר להוד השרון, הכוללת תוספת של כ-27 אלף יחידות דיור ומתן מענה לאוכלוסייה שתזנק לכ-150 אלף תושבים.
בנוסף ליחידות הדיור, התכנית כוללת תוספת של 1,140,000 מ"ר עבור שטחי תעסוקה, כ- 110,000 מ"ר עבור שטחי מסחר ו- 567 דונם עבור מבני ציבור. התוכנית קובעת כי בנייה לגובה תעשה רק באזורים בהם התשתית התחבורתית תאפשר זאת.
התכנית שמה דגש על פתרונות תחבורה המבוססים על מגוון רחב של מערכות הסעת המונים בהם- שתי תחנות רכבת ישראל, רשת שבילי אופנים, רשת תחבורה ציבורית, והנחיות ליצירת מרחב ציבורי איכותי תומך חיי הליכה פעילים, והנגשת מוקדי המסחר והתעסוקה. כמו כן, הקו הצהוב של הרכבת הקלה שנמצא בשלבי תכנון ייתן מענה תחבורתי ויחבר את הערים כפר-סבא, הוד השרון, רמת השרון, הרצליה, רמת גן, גבעתיים, תל אביב וחולון.  התכנית הוכנה ע"י משרד "נעמה מליס אדריכלות ובינוי ערים".