גלגל הצלה לטבע? שר הכלכלה והתעשייה אלי כהן (כולנו) אמר אתמול ל”מעריב־השבוע” כי בכוונת הנהלת המשרד לדון כבר בימים הקרובים עם הנהלת טבע בהפעלת צעדים מעשיים לחיזוקה. “לא נניח לקונצרן שהנו פאר התעשייה הישראלית להיפגע”, הכריז השר כהן.



בתשובה לשאלה מה עמדתו ביחס לכוונת הנהלת טבע לפטר 350 עובדים בישראל בתוכנית שתצא אל הפועל ככל הנראה אחרי חגי תשרי, הוסיף שר הכלכלה: “הנהלה מוצלחת בעבר, לצד הטבות המס בישראל (הנמוכות ביותר המקובלות בענף - י”ש) ופיתוחים של מדענים ישראלים (כמו תרופת הקופקסון - י”ש) תרמו להתבססותה של טבע כחברה בינלאומית מובילה. מכיוון שכך, ראוי שבמסגרת ההתייעלות הגלובלית של החברה תחזיר טבע פעילות ומפעלים לישראל על חשבון מדינות אחרות שבהן בוצעו השקעות כושלות. מדובר באותן השקעות שהובילו את הצורך בתוכנית הבראה”.



יש לציין שעם כניסתו לתפקיד ניסה השר כהן ליזום פגישה עם הנהלת טבע, אבל באותו הזמן הנושא לא קודם. “משרד הכלכלה נכון לסייע לטבע לשם חיזוק מעמדה בישראל ויעמיד לרשותה את כל הכלים אם בכוונתה לפתוח מפעלים חדשים”, אמר כהן ל”מעריב־השבוע”, “היתרון היחסי של טבע הוא בישראל”.


סוגיית הפיטורים בטבע עמדה אתמול על סדר יומה של ועדת הכספים של הכנסת. נשיא התאחדות התעשיינים, שרגא ברוש, התחייב במהלך דיון בוועדה “לפעול עם החברה למציאת פתרון לעובדים”. לדבריו, “דיברתי עם הנהלת טבע ועם ועד עובדי החברה, ושני הצדדים רוצים להגיע להסכמות ואיפה שיש רצון יש גם יכולת. נכון להיום, אף עובד עדיין לא פוטר ויש לאפשר לחברה לבצע את ההליך באופן מסודר, בכבוד הדדי ובהסכמה עם העובדים”, הוסיף ברוש. “לאחר שתהליך הפיטורים יושלם, ההתאחדות תפעל ביחד עם החברה כדי לנסות ולמצוא פתרון ומקום עבודה חלופי לעובדים שירצו”.



אלי כהן, צילום: יונתן זינדל, פלאש 90
אלי כהן, צילום: יונתן זינדל, פלאש 90



לדברי ברוש, לא בכדי קבע אלי הורביץ ז”ל, המנכ”ל המיתולוגי של החברה, שמנכ”ל טבע יחויב לגור בישראל. “חייבים לשמר את טבע כחברה ישראלית”, הסביר ברוש, “עם זאת, בעוד ברחבי העולם צפויים פיטורים של 13% מהעובדים, בישראל יפוטרו 5% בלבד”.



ואילו ח”כ שלי יחימוביץ' (המחנה הציוני) לא חסה על הנהלת החברה ובביקורת חריפה ביותר קבעה: “מדובר בחבורה של שלומיאלים שמכנים את עצמם מנהלים וגורפים משכורות עתק, שדרדרו את החברה המופלאה הזאת לעברי פי פחת. האשמה הזאת רובצת עליהם, לא על העובדים. הם ביצעו כל מיני עסקאות פיננסיות הזויות. היית שם סוס במקומם והוא היה מקבל החלטות יותר נכונות”.



המניה ממשיכה להתרסק


בתוך כך ממשיכה מניית טבע להישחק גם אתמול, ובשלושת ימי המסחר האחרונים (חמישי שישי וראשון) איבדה 40% מערכה בנאסד"ק. מדובר באובדן הערך הגבוה ביותר איֺ־פעם, הנאמד ב־12 מיליארד דולר, 43 מיליארד שקל, סכום הדומה לתקציב הבריאות השנתי של מדינת ישראל. הנפגעים הם בעיקר בעלי המניות הגדולים (קרנות השקעה אמריקאיות), אך גם משקיעים מוסדיים מקומיים. גופים מוסדיים וקרנות נאמנות מחזיקים היום בהון הנאמד ב־5% ממניות טבע. משמעות הדבר הנה ש־2.2 מיליארד שקל מכספי הפנסיה של משקיעים אלה התאיידו בסוף השבוע האחרון.



אם קרנות הפנסיה מנהלות השקעות בהיקף של 1.2 טריליון שקל, אזי מדובר בהפסד ממוצע של 0.2% מתיק ההשקעות.



המסחר במניות טבע יחודש בשעות הבוקר בבורסה בתל אביב ובשעות אחר הצוהריים בנאסד”ק האמריקאי. לפי ההערכות, היום צפוי תיקון טכני במניות שאולי יוביל לעליות של 2%־3%. עם זאת, בטווח הארוך המשקיעים פסימים ביחס למצב החברה, אלא אם יחול מפנה דרמטי בדמות כניסת משקיע או מינוי כוכב ניהולי בינלאומי.