הכנסות המיסוי בעקבות מכירת מובילאיי לאינטל יהיו נמוכות בחצי מיליארד שקל עד 800 מיליון שקל מהתכנון המקורי, כך נודע ל”מעריב־השבוע”. אומדן ההכנסות המקורי, שכלל גם תשלום מס רווח הון של 25% על העסקה, עמד על ארבעה מיליארד שקל. יצוין כי אינטל שילמה עבור רכישת השליטה במובילאיי (כולל רכישת מניות הציבור) 15.3 מיליארד דולר.



היקף גביית המס בגין העסקה היה מהגבוהים שנראו אי פעם במשק. מס בהיקף 1.6 מיליארד שקל על חשבון העסקה כבר שולם בתחילת אוגוסט על ידי המייסדים, באמצעות העברה בנקאית דולרית, שנעשתה לחשבון בנק ישראל. על פי התוכנית, 1.6 מיליארד שקל נוספים ישולמו עד סוף החודש על ידי העובדים, שקיבלו לידם אופציות הנמצאות בתוך הכסף. יתרת הכסף, בסך 800 מיליון שקל, אמורה להגיע מאלפי בעלי המניות בשוק ההון. הכנסות אלה עדיין לא הובאו בחשבון באומדן היקפי הגבייה לשנת המס 2017.



יצוין כי במניין זה לא כלולים קופות הגמל, אולם עם זאת כלולים בהם כאמור גם בעלי מניות פרטיים וחברות. אלא שההסתברות לגביית הכסף מפעילי שוק ההון נמוכה, בין היתר בשל ההפסדים שהצטברו בעיקר בחברת טבע, סכומים שבעשרת הימים האחרונים בלבד נאמדים ב־40 מיליארד שקל.



ההפסדים הללו ניתנים לקיזוז מרווחים אחרים בשוק ההון, ואחת העסקאות הרציניות שבהן ללא ספק היא עסקת מובילאיי. ואכן, לבעלי מניות שהחזיקו בטבע הומלץ למכור אותן, לממש את ההפסדים, לקזז אותם נגד הרווחים ואז לשוב ולקנות את המניות.



עוד יצוין כי מספר הולך וגדל של בעלי מניות סבורים כי מניות טבע, ברמתן הנוכחית, מהוות הזדמנויות קנייה. ההפסדים במניות טבע ניתנים לקיזוז גם כנגד רווחים במניות אחרות, ולכן על פי ההערכות, הפסדים אלה יבואו לידי ביטוי בירידה בהיקפי גביית המסים.



יש לציין כי למרות המכה הקשה בטבע, הכנסות המס של רשות המסים, בהנהלת משה אשר, נמצאות במגמת עלייה, בין היתר בשל עסקאות ענק שבוצעו במהלך השנה, בהן גם עסקת מכירת כתר פלסטיק, שהכנסות המס בגינה הסתכמו בינואר 2017 ב־1.2 מיליארד שקל, ועסקת נטפים, שהשליטה בה נמכרה על ידי קרן פרמירה והקיבוצים, ב־1.5 מיליארד דולר. קרן פרמירה, אגב, תשלם את המס בחו”ל ולא בישראל.



גורמים ברשות המסים אישרו כי אכן היקף גביית המסים בעסקת מובילאיי יהיה נמוכים מהאומדנים המקוריים, אם כי הם לא יכלו לספק אומדן מדויק.