רשות החשמל, בראשות ד"ר אסף אילת, ממליצה להפחית את תעריפי החשמל החל מ־1 בינואר 2018 בשיעור 3% - ועד סוף 2020 באחוז אחד נוסף. ההחלטה התקבלה סופית בסוף השבוע וכפופה לשימוע שיחל היום. המהלך תואם עם הנהלת חברת החשמל והדירקטוריון שבראשו עומד יפתח רון־טל.


הפחתת התעריף נעשית בזכות הוזלה בשיעור 15% בתעריף הרשת לצרכנים הביתיים. ההוזלה נובעת מרפורמה במבנה התעריף, המורכב מהולכה, חלוקה ואספקה (22%), מייצור (55%) ומניהול מערכת (23%).



תעריפי החשמל עברו כמה וכמה שינויים בשנים האחרונות: ב־2015 הם ירדו ב־10% וב־2016 בעוד 7%, בשל מעבר חברת החשמל מפחם לגז בתחנות


הכוח שלה. מנגד, ב־2017 התייקרו התעריפים בשל גידול בעלויות המערכת ועלייה חדה בשיעור 40% במחירי הפחם. הוזלת התעריף, שעליה הוחלט לאחרונה, היא כאמור חלק משינוי מבנה התעריפים בחברת החשמל. על פי ההחלטה, החברה תתחיל לגבות תשלום קבוע מתחילת 2018. מצרכנים ביתיים - 10% מעלות התעריף; מצרכני תעשיה - 30%.



עד היום לא נהגה החברה לגבות תשלום קבוע, המקובל אצל ספקי שירותים רבים (בזק, חברות הגז, חברות המים). השיטה פעלה לטובת צרכנים שאינם מרבים להשתמש בחשמל או לבעלי "דירות רפאים" שלא השתמשו בהן כלל. השיטה החדשה תיטיב בעיקר עם צרכנים גדולים, שאף על פי שהם צפויים לשלם תשלום קבוע מסוים - התעריף הכולל שלהם יפחת.



שינוי נוסף שיוזמת רשות החשמל צפוי לעודד את החברה לבצע השקעות. אומנם המהלך החדש יקזז את ירידת התעריף, אך מנגד הוא יבטיח שיפור באמינות החשמל ובאיכותו. נוסף על כן, התעריף יוצר קשר בין ביצוע תוכנית הפיתוח של רשות החשמל להכנסות שתקבל חברת החשמל.



ד"ר אילת. "הבסיס ייתן מענה לגידול בביקוש לחשמל וישפר את אמינות אספקתו"
ד"ר אילת. "הבסיס ייתן מענה לגידול בביקוש לחשמל וישפר את אמינות אספקתו"



עד כה נהגה הנהלת חברת החשמל להציג את תוכנית הפיתוח של הרשת, ובעבור כך זכתה לקבל תשלום מראש - אף שבפועל, ובשל אילוצים שונים, לא יושמו תוכניות הפיתוח תמיד במלואן, והכסף שכבר התקבל נכנס על חשבון התכניות המקוריות למטרות נלוות כמו השלמות שכר.



כעת, בעקבות הרפורמה המתוכננת, תזכה החברה לקבל תשלום רק לאחר השלמתה המעשית של כל פעולה. עוד הוחלט להכניס רכיב נוסף לרפורמה - קביעתם מראש של "מחירים נורמטיביים": המחיר הנורמטיבי ישקלל מכלול נתונים שנקבעו על בסיס בינלאומי, במקום לקבוע אותו על פי שיקול דעתה הבלעדי של חברת החשמל.



עוד מתברר כי לחברת החשמל יהיה גם תמריץ להשקיע בפיתוח הרשת: ככל שתתקרב החברה לביצוע תוכנית הפיתוח, כך תזכה בהכנסות עודפות מהתעריף, הצופה פני משק תחרותי. השיטה החדשה אמורה לחסוך ויכוחים ועימותים בין הגורמים המעורבים, וכך יתאפשר לרשות החשמל לעקוב ביעילות רבה יותר אחר יישום ביצוע תוכניות העבודה של חברת החשמל. השינוי יגרום, על פי ההערכות, להפחתה כוללת של עלויות החברה ב־6% ב־2017 וב־2% נוספים ב־2018.



ד"ר אילת הסביר כי בסיס תעריף הרשת מאזן בין כמה וכמה מטרות מרכזיות ועלויות, המסייעות להתפתחות משק החשמל: "בסיס זה נותן מענה לגידול בביקוש לחשמל ולהעברת האנרגיה מיחידות הייצור למרכזי הצריכה. הוא משפר את אמינות אספקת החשמל, מפחית מן העלויות למשק ומסייע בשמירת האיתנות הפיננסית של חברת החשמל".