התפתחות נוספת בפרשת הסתבכות בנק לאומי בנושא ייעוץ המס הבלתי חוקי לכאורה שניתן ללקוחות הבנק שמחזיקים גם באזרחות אמריקאית. כזכור, במסגרת הסדר טיעון עם הרשויות האמריקאיות נקנס הבנק בסכום עתק של 400 מיליון דולר, ובהנחיית המנכ"לית רקפת רוסק עמינח הודה הבנק במעשים פליליים והתחייב שמעשים מעין אלה לא יישנו.



כעת נודע ל"מעריב־השבוע" כי לצד החקירה המתנהלת בארץ, שבמסגרתה ביקשו חוקרי המשטרה מהבנק פרטים על לקוחות זרים שמנהלים את חשבונותיהם שם, נעשתה פנייה לשלטונות האמריקאיים בבקשה לקבל מידע על פרטי הסדר הטיעון שנעשה עם הבנק ועל מהות העבירות הפליליות שלכאורה התבצעו על פי הנטען בהסדר. יצוין כי אף שהרשויות בארה"ב התחייבו לא להגיש תביעות פליליות נגד הבנק כל עוד ימלא את חלקו בהסדר הטיעון, הן משתפות פעולה עם בקשת המשטרה בישראל. בשבוע שעבר, מתוקף צו משפטי שקיבלה, ביקשה המשטרה פרטים על עשרות לקוחות זרים שמנהלים כיום את חשבונותיהם בסניף דיזנגוף סנטר בתל אביב ובסניף של בנק לאומי סמוך למלון קינג דיוויד בירושלים.



יחידה להב 433 חוקרת בשלב זה חשדות לעבירות על חוק איסור הלבנת הון, אולם בניגוד להערכות ולהודעת המשטרה, רשות המסים לא צורפה לחקירה המתנהלת. הסיבה לכך פשוטה בתכלית - עבירות המס המיוחסות לבנק לאומי בוצעו לכאורה במהלך ייעוץ ללקוחות שהם אזרחי ארה"ב ולא אזרחים ישראלים. לפיכך, העלמות מס, או עבירות דיווח, אם היו כאלו, אינן נוגעות לרשות המסים הישראלית. הגורמים היחידים שעמם צפויה המשטרה הישראלית לשתף פעולה בארץ הם הפרקליטות והרשות לאיסור הלבנת הון, וזאת באמצעות מידע מודיעיני בלבד.



עוד יצוין כי ישראל היא המדינה היחידה שפתחה בחקירה כנגד גורמים בנקאיים גם לאחר שנחתמו הסדרי הטיעון עם הממשל האמריקאי. במדינות שחתמו על הסדרים דומים כמו שווייץ, גרמניה או בריטניה, לא נפתחו חקירה דומות בנימוק כי ההסכם עם השלטונות האמריקאים היה מספק.



ההחלטה על החקירה התקבלה על ידי היועץ המשפטי לממשלה, עו"ד אביחי מנדלבליט. מדובר בהחלטה שהתקבלה בהפתעה על ידי הגורמים המעורבים, שכן המעשים המיוחסים לבנק לאומי בוצעו עד שנת 2010. חלק ממנהלי הבנק לשעבר, ובראשם המנכ"לית דאז גליה מאור, כלל לא ידעו על החקירה המתנהלת והם לא זומנו עד כה למתן עדות.



החקירה בפרשה גורמת לעיכוב בהסדרי הטיעון שעמדו לקיים בנק המזרחי ובנק הפועלים. בבנק המזרחי, שמנוהל על ידי אלדד פרשר, הגיעו למסקנה כי עסקה כזאת לא תיחתם אם היא תלווה באישומים פליליים כגד המנהלים. בבנק הפועלים, שמנוהל על ידי אריק פינטו, היו בשלב מתקדם יותר לקראת חתימת העסקה, אולם גם בו נוקטים הבכירים עמדה דומה. המעורבים מעוניינים לבחון את ההיבטים הפליליים של כל עסקה ועסקה בטרם מתקבלת החלטה. יצוין כי העיכוב בחתימת ההסדר מונע בשלב זה מהבנק התרחבות עסקית נוספת בניו יורק. אמש לא אפשר היה לקבל את תגובת בנק לאומי לדברים.