הבנקים הונחו בסוף השבוע על ידי בנק ישראל לשנות את שיטת גביית העמלות בגין פעולות משיכת מזומנים בכספומטים ולהפחית את גובה העמלה. לפי מידע שהגיע ל"מעריב־השבוע", השינוי ייכנס לתוקף ב־24 בספטמבר, מיד לאחר ראש השנה.



לקוחות כל הבנקים שמשכו עד היום מזומן בסניף, שילמו עמלת "פעולה ישירה" שנעה בין 1.35 ל־1.65 שקלים לפעולה (תלוי בבנק). אולם, בכספומטים ובנקומטים שנותרו מחוץ לסניפים שכבר נסגרו, נגבתה מלקוחות שאינה שייכים לאותו הבנק עמלה גבוהה של חמישה שקלים עבור כל משיכה. מדובר במכשירים למשיכת כספים המכונים "כספומט עצמאי".



הלקוחות טענו כי הם הוטעו לחשוב שמדובר במשיכה רגילה, שאינה מחויבת בעמלה מוגדלת. יצוין כי טרם המשיכה בפועל של הכסף, נכתב על המסך כי הלקוח צפוי לשלם עמלה מוגבלת. בשל כך, פנו לקוחות רבים בתלונות לבנק ישראל ולכמה חברי כנסת, וכעת בנק ישראל החליט כאמור להפחית את העמלה. דבר זה יעשה באמצעות קביעת הגדרה חדשה של המכשיר למשיכת מזומן, שיכונה "מכשיר נדרש".



על פי ההחלטה החדשה, בנק ישראל ידרוש מהבנקים להשאיר כספומט במקום הסניף שנסגר, שיכונה "מכשיר נדרש", ואילו הלקוחות, גם של בנקים אחרים, יחויבו רק בעמלת ערוץ ישיר בהתאם לתעריפון, כמקובל בסניף.



התערבות בנק ישראל בנושא זה לא חלה על מכשירים למשיכת מזומן מחוץ לסניפי הבנקים, שמופעלים באמצעות יזמים פרטיים, בהם גם חברת כספונט (הנמצאת בבעלות וריפון) ויזמים אחרים, שחלקם גובים עמלה בגובה של שישה ואפילו שבעה שקלים למשיכה. עמלות גבוהות אלו נגבות מלקוחות שנקלעים בעל כורחם ללא מזומן, לתחנות דלק, בתי חולים, קניונים, מרכזיים מסחריים נוספים ועוד.