הנהלת הבורסה לניירות ערך בראשות המנכ"ל איתי בן זאב פרסמה אתמול את סיכומי שנת תשע"ז שהצביעו על שיפור בכל הפרמטרים. האם המדובר בשנת מפנה? עדיין לא בטוח, אבל בהחלט יש מקום לאופטימיות זהירה.



המדד המוביל, מדד מניות ת"א 35, ירד בשנה זו ב־2% בהשוואה לירידה של 10% בשנה הקודמת. הירידה מיוחסת למכה הקשה שספגו מניות תעשיית התרופות ובראשן מניות טבע, שצנחו בשנה האחרונה ב־61%. גם מניות כמו מיילן (מינוס 18%) ופריגו (מינוס 13%) גרמו לשחיקה שערי המניות. מנגד, מדד ת"א 90 סגר את תשע"ז בעלייה של 21%, בהשוואה לירידה של 1% בשנה הקודמת.



מבין מדדי המניות, מניות הבנקים הניבו את התשואה הממוצעת הגבוהה ביותר - 26%, בהשוואה לירידה של 2% בשנה הקודמת. ההתאוששות בבורסה באה לידי ביטוי בכמה אינדיקטורים נוספים: מחזור המסחר היומי במניות גדל ב־10% ל־1.45 מיליארד שקל; היקף גיוס ההון במניות הסתכם בתשע"ז ב־9.9 מיליארד שקל, בהשוואה ל־7.7 מיליארד שקל בשנת תשע"ו; בשנה האחרונה נרשמו למסחר בהנפקה ראשונה 14 חברות חדשות, בהשוואה לשתיים בלבד בשנה הקודמת.



הסיבות העיקריות לעליות בבורסה היא הריבית האפסית העומדת על 0.1%, שבסוף השנה ימלאו לה שלוש שנים. סיבה נוספת לאופטימיות, גם אם מפתיעה במקצת, הן עליות השערים החדות בוול־סטריט דווקא בעקבות בחירתו המפתיעה של הנשיא דונלד טראמפ.



חדשות טובות גם מכיוון החברות הממשלתיות שבניהול אורי יוגב. אתמול דווח שהרווח הנקי הכולל של החברות הממשלתיות גדל במחצית 2017 ב־30% בהשוואה לתקופה המקבילה והסתכם ב־730 מיליון שקל. מדובר ברווח שאינו כולל אירועים חד־פעמיים בהיקף 1.2 מיליארד שקל במחצית 2016. הרווח גדל ב־27% בהשוואה לתחזיות המוקדמות, ובעקבות זאת עדכנה רשות החברות את תחזית הרווח השנתי ל־3.2 מיליארד שקל (לעומת 3 מיליארד שקל). הכנסות החברות גדלו ב־1% ל־31.4 מיליארד שקל.



תוצאות החציון הראשון נמוכות מסורתית לעומת המחצית השנייה של השנה לאור העונה, בייחוד בחברת החשמל. העלייה בהכנסות נובעת מעליית תעריפי החשמל וגידול במכירות. היא קוזזה מפגיעה ביצואניות בגלל פיחות הדולר. את הרווח הגבוה ביותר שהסתכם ב־241 מיליון שקל רשמה התעשייה האווירית. גם נמל אשדוד הפתיע לטובה עם רווח של 91 מיליון שקל, הגבוה מהתחזיות המוקדמות. חברת תע"ש מערכות אכזבה עם הפסד חציוני של 38 מיליון שקל, שהיה עם זאת נמוך בהרבה לעומת הפסד של 234 מיליון שקל במחצית 2016.



יוגב: "לאחר הרפורמה בחברות הממשלתיות, רווח נקי של 3 מיליארד שקל הוא רווח מייצג הגיוני לשנים הקרובות. התוצאות הללו הן אחד האינדיקטורים המהותיים לבחינת הצלחתה של הרפורמה בחברות הממשלתיות. הגידול ברווחים והעמידה בתחזית מוכיחים שחל שיפור אדיר בניהולן ובחוסנן הפיננסי של החברות".



יוגב יסיים בסוף החודש את תפקידו כמנכ"ל רשות החברות. ועדה בראשות מנכ"ל האוצר שי באב"ד תתכנס היום, ועל סדר היום בחירת מחליף מבין 19 מועמדים העומדים על הפרק.