“כלכלת ישראל תגיע למבוי סתום ותדרוך במקום אם מספר המועסקים בענפי ההייטק לא יזנק”, כך מזהירה רשות החדשנות, בראשות אהרון אהרון, בדוח ל־2017 שיפורסם היום. לפי הדוח, היעד הוא להגיע בתוך עשור לחצי מיליון מועסקים בהשוואה ל־270 אלף כיום. בדוח מצוין שההייטק לא מחלחל לכל שכבות האוכלוסייה וכי רק 8.3% מהשכירים במשק מועסקים בענף ושכרם עומד על 21 אלף שקל - יותר מכפול מהשכר הממוצע העומד על 9,800 שקל לחודש. 


כדי להגיע ליעד של הכפלת מספר המועסקים המטרה היא להרחיב את מעגלי ההשפעה של חברות רב־לאומיות הן מבחינת תחומי התעסוקה והן מבחינת התחומים הטכנולוגיים. יעד נוסף הוא הרחבת מעגלי התעסוקה בהייטק, לרבות שילוב נשים, ערבים וחרדים ושימור מהנדסים ותיקים.

עוד מומלץ לפתח מערכות חדשנות אחרות, בעיקר במדעי החיים. ישראל נמצאת במקום הראשון בעולם בהשקעה במו”פ ובהון סיכון כשיעור מהתוצר, ומדי שנה נפתחות בארץ 600 חברות הזנק.

מרכזי הפיתוח הגדולים בעולם

בישראל נמצאים 307 מרכזי מחקר ופיתוח של חברות רב־לאומיות כדוגמת אינטל, גוגל, IBM ואפל. ישראל במקום השני בעולם במדד החדשנות של הפורום הכלכלי העולמי. למרות כל ההישגים האלה, שיעור העובדים בהייטק מתוך כלל השכירים במשק נמוך למדי. עם חלוף הזמן התברר שתעשיות הייצור אינן חדשניות מספיק, מתקשות להתחרות מול העלויות הנמוכות במזרח אסיה ואינן עומדות ברף האיכות והחדשנות של התעשייה במערב.

מנהל רשות החדשנות מזהיר שתעשיית ההייטק מתמודדת עם מחסור במהנדסים ומתכנתים שפוגע בצמיחה. המחסור גם גורם לעליות שכר: בין 2005 ל־2015 השכר הממוצע בהייטק זינק ב־38%. בד בבד התחזק השקל לעומת הדולר ב־13%, תהליך שפגע ברווחיות החברות. מודל החדשנות מבוסס ברובו על יצירת ערך טכנולוגי בחברות הזנק ובמרכזי מו”פ של חברות רב־לאומיות. המערכת נמצאת בשלבים הראשונים של פיתוח מנגנונים להשארתו בישראל של הערך הכלכלי שנוצר.

תקציב רשות החדשנות מסתכם ב־1.6 מיליארד שקל בשנה. ב־2016 העניקה הרשות מענקים ל־1,115 פרויקטים של מחקר ופיתוח שבוצעו על ידי 650 חברות. המענק הממוצע עמד על 1.4 מיליון שקל. כמו כן זכו 179 יזמים לתמיכה במסגרת תכנית תנופה.

כפי שנחשף אתמול ב”מעריב־השבוע”, חברת HPI (היולט פקרד אינדיגו) החליטה להשאיר בישראל את פעילות הקניין הרוחני בהיקף 430 מיליון דולר. הדבר נעשה כחלק מתוכנית הטבות המיסוי שיזם משרד האוצר. החברה הבאה ששוקלת מהלך דומה היא נייס, שמניותיה רשומות למסחר בבורסה.
שר הכלכלה והתעשייה, אלי כהן, מסר: “בעולם הכלכלי, המאופיין בחדשנות טכנולוגית, ישראל היא שחקן מפתח. הדבר ניכר בכמות חברות ההזנק ובמספר החברות הבינלאומיות המובילות הפועלות בישראל. אנחנו פועלים להעניק תמריצים נוספים לחברות רב־לאומיות שבמקביל לפיתוח המו”פ יעסקו גם בייצור ויצוא ויגדילו את מספר המועסקים בענפי הטכנולוגיה בכלל ובפריפריה בפרט”.