אם במשרד האוצר מתלבטים עדיין ביחס לשאלת מקורות המימון לתשלום 4.2 מיליארד שקל בגין הגדלת קצבאות הנכים (אגב, התשלום בגין 2018 כבר מתוקצב), מתברר שלשר האוצר משה כחלון יש צרות טובות: היקפי גביית המס ב־2017 גבוהים בצורה ניכרת מהתחזיות המוקדמות (294 מיליארד שקל), ויחצו לראשונה את רף ה־300 מיליארד שקל.



זאת ועוד: מנהל רשות המסים משה אשר מעריך שעודף הגבייה ב־2017 יהיה גבוה ב־10 מיליארד שקל בהשוואה לתחזיות. יש לכך כמה סיבות, אבל אחד המהלכים המהותיים המסביר את הגידול בגבייה הוא החלטת רשות המסים לאפשר לבעלי "חברות הארנק" לרוקן את המזומנים שנצברו בחברות וליהנות עד 31 בספטמבר ממס מופחת של 25% (בהשוואה למס רגיל של 30% בתוספת מס יסף).



על פי אומדני הרשות שהגיעו ל"מעריב־ השבוע", היקף המס שייגבה בגין הדיווידנד שחולק יסתכם ב־6.5 מיליארד שקל, והוא גבוה ב־3 מיליארד שקל לפחות בהשוואה לאומדנים המוקדמים. לפי מיסוי "חברות הארנק", בעתיד לא יהיה אפשר לצבור מזומנים בחברות מבלי לחלקם, שכן הם ימוסו בהתאם למס השולי החל עליהן.



חדשות טובות לכחלון. צילום: פלאש 90
חדשות טובות לכחלון. צילום: פלאש 90



ההכנסות ממיסוי הדיווידנד הן סיבה אחת לעודפי הגבייה. סיבה נוספת הם האקזיטים במיליארדי שקלים שהתממשו דווקא בשנת 2017. השנה התחילה באקזיט של חברת כתר פלסטיק, ובגינו שולם מס של 1.2 מיליארד שקל. היא המשיכה באקזיט בחברת מובילאיי, שהביא לגביית מס של יותר מ־4 מיליארד שקלים, ונמשכה באקזיט בחברת נטפים ובחברות נוספות.



וכמובן, היו פעולות אכיפה נמרצות שאותן הוביל אשר. אחת מפעולות האכיפה היא הכוונה לשגר מיד לאחר חגי תשרי מכתבים ל־20 אלף בעלי שתי דירות מאזור תל אביב והמרכז. הכוונה היא לוודא שבעלי דירות אלה משלמים את המס עבור הדירה השנייה שהם משכירים כמתחייב בחוק. כיום קיים פטור ממס של עד 5,000 שקלים עבור שכר הדירה. אלא שלעתים בעלי הדירות גובים שכר דירה גבוה יותר, אך לא מצהירים על כך.



המכתבים שיישלחו יכללו סעיפים כמו פירוט מקורות ההכנסה בישראל ובחו"ל ואם יש לנישום תיק במס הכנסה. מידע זה יועבר לפקידי השומה הרלוונטיים, ובמקרה של עבירות מס - תיפתח חקירה. ניסיונות העבר הראו שעצם משלוח המכתבים כבר ממריץ את בעלי הדירות להגיע ולדווח בעצמם לפקיד השומה.


ברשות המסים החליטו, במקביל, להקל את נטל הרגולציה על נישומים. אשר אישר בשיחה עם "מעריב־השבוע" את הערכתו, שהיקף הגבייה יחצה ב־2017 את 300 מיליארד השקלים בזכות עובדי הרשות שעשו עבודה יוצאת מהכלל. אשר מעריך כי עודפי הגבייה יהוו מקור להפחתת נטל המס, אך לדבריו ההחלטה בנושא נתונה בידי שר האוצר משה כחלון. ועדה פנימית במשרד בוחנת בימים אלה מחדש את ההוראות לניהול ספרים ותמליץ על כמה הקלות, בהן האפשרות למעבר לדיווח באמצעות חשבוניות אלקטרוניות.