הירידה החדה של חברת "טבע" מדאיגה מאוד את השוק הישראלי, שהביע אי אמון במניית החברה, ובדומה למגמה בארצות הברית, החליטו המשקיעים לאותת על החשש בכך שגרמו למניית החברה לצלול ולרדת ב-13.5 אחוזים. ענת דוידוב ומתן חודרוב, ניסו היום (ראשון) להבין עד כמה המצב חמור וקיבלו תשובות לא ממש מעודדות מסטיבן טפר, אנליסט פארמה, שניתח את מצבה של חברת התרופות ביום שלאחר ה-'קופקסון'.  


 


חודרוב טען כי החברה לא הגיעה מוכנה לתהליך ואמרה כי "מוצר הדגל שלה נפגע, זה שאחראי למחצית מהרווח הנקי, זה אומר שהרבה כסף יירד לטימיון, חברת 'טבע' לא יודעת להתמודד עם התחרות כי היא לא הגיעה מוכנה. היא איבדה 15 אחוזים משווייה בסוף השבוע האחרון וגם איבדה רשמית את הבלעדיות על הקופקסון, מעניין איך זה ישפיע על החברה הכל כך חבוטה. מדהים שבעבר טבע עוד ניסתה להשתלט על מיילנד, שהיום נותנת לה בראש, ונמצאת איתה בתחרות עזה. 



רופאים מאיכילוב טוענים שזאת העתקה מדויקת, ושאין הבדל בין טבע למיילנד


"לגבי הקופקסון, אין ספק שזאת נקודת המפנה שבו מתחילה טבע להתדרדר מבחינת שורת הרווח. בארצות הברית תחל תחרות וזה ישפיע על ההכנסות של טבע בצורה חריפה יותר, על הרווח במנייה. על פי ההערכות שלנו, כבר ב-2018 היא תאבד כרבע מהרווחים שלה כי תהיה תחרות על מחירי התרופות נגד טרשת נפוצה בעולם, והיא תפסיד חלק מנתח השוק שלה".





"במודל נראה כי טבע תוריד מחירים, וגם המתחרים יבואו עם מחירים יותר נמוכים. אם ב-12 החודשים לפני ההודעה על הגנריקה, בסוף הרבעון השלישי השנה, הצפי היה שנגיע ל-4 מיליארד דולר הכנסות, אני צופה שטבע תראה בסביבות 2.5 מיליארד דולר מההכנסות, ירידה של כמעט חצי מההכנסות בתוך ארצות הברית, אך צריך להיות שמרנים כי זה יכול להיות יותר איטי. אלו ההערכות ההגיוניות".



החברה הזאת היא כבר לגמרי אמריקאית ולא ישראלית. מה התחזית?


"אמנם היום הזה הוא יום שחור, אבל זה לא יום שלא ציפינו לו. גם טבע והמשקיעים ידעו שזה צריך להגיע, וזה נפל בערב סוכות. זה לא משהו שהוא חדש. טבע נערכה במידה טובה כזאת או אחרת.



שאר התרופות של החברה נמצאות הרחק מאחורי הקופקסון


"במידה מסוימת, הם רחוקים כי הם לא השיגו מכירות, אבל יש להם מוצר אחד, בבעיות תנועה, נוירולוגית, וגם בטיפול בחולי סכיזופרניה שיש להם בעיות תנועה. הוא כבר משווק, אבל זה נמצא עדיין הרחק מאחור, וייקח כמה שנים לבנות את השוק.



האם אתה חושב שמהלך פיטורים בארץ ובעולם זה בלתי נמנע?


"אני לא יכול לדבר בשם המנכ"ל החדש, אבל אני מעריך שהוא ייכנס לתפקיד, הוא יעשה בחינה מחודשת של המהלך, ואנחנו נראה רה-אירגון. מה יהיה בדיוק, קשה לדעת, אבל לאו דווקא יהיה מרוכז בישראל או במקומות אחרים".