ועדת השרים לחקיקה תדון בישיבתה ביום ראשון הקרוב בהצעה לחייב יבואנים בלעדיים או יצרנים מקומיים בעלי זיכיונות בינלאומיים כדוגמת קוקה קולה לפעול להסרת חסמי יבוא מלאכותיים המקשים על היבוא המקביל. היא צפויה לאשר את ההצעה, כך נודע ל"מעריב־השבוע".



חסמי היבוא המלאכותיים קיימים בתחומי הכשרות, ההרכב האלכוהולי של המוצרים ועוד. הזכיינים, בתיאום עם היצרנים בחו"ל, פועלים בדרך זו כדי להקשות על יבואנים פרטיים לייבא מוצרים דומים במחירים זולים יותר.

הממונה על ההגבלים מיכל הלפרין הכינה את החקיקה בעקבות תלונות של כמה יבואנים פרטיים שנחסמו בידי יבואנים בלעדיים. אחד מהם הוא יבואן משקאות גדול המגזר הערבי בנצרת. על פי הצעת החוק, אם יתברר שאכן מוטלים חסמים מלאכותיים, תהיה חובה חוקית להסירם. אם לא, הדבר ייכפה על היבואנים באמצעות תקנות.


מהלך חקיקה חדש זה מצטרף למהלכים נוספים שננקטו לאחרונה להורדת נטל יוקר המחיה בתחום מוצרי הצריכה. מהלך נוסף כולל המלצות שהוגשו אתמול על ידי ועדה בראשות שירה גרינברג, סגנית הממונה על התקציבים באוצר בנושא ההקלות ביבוא אישי.

הוועדה, שהגישה את המלצותיה לשר האוצר משה כחלון ולשר הכלכלה אלי כהן, ממליצה להסיר כ־90% מהחסמים הרגולטוריים הקיימים כיום בתחום היבוא האישי. על פי ההמלצות, המגבלות הקיימות היום בנושא מכון התקנים, מערכת הבריאות וכדומה יוסרו לחלוטין ויישארו אך ורק מגבלות הכרחיות.
הסרת מגבלות אלה תאפשר להקל את נטל היבוא האישי ולהרחיב את היקפו. זאת, ללא קשר לגובה הפטור ממס הקיים היום. שני המהלכים הללו מתווספים למהלכים אחרים שהנהיג לאחרונה שר הכלכלה.

המהלך העיקרי נוגע לחוק שקיפות מחירים, המאפשר לחייב רשתות מובילות בתחום מוצרי הטואלטיקה להציג את ההשוואה ביחס למחירי מוצרים דומים בחו"ל. הדבר כבר גרם לשינוי האסטרטגיה השיווקית בחלק מהרשתות כמו סופר פארם.
הרשת יצאה במסע פרסום עדכני ובו שונה הדגש מחוויית הקנייה לרמת המחירים המשתלמת (ולא רק במסגרת המותג הפרטי לייף). כל המהלכים הללו כבר נותנים את אותותיהם.

מנתונים שהגיעו למשרד הכלכלה והתעשייה מתברר שמחירי מוצרי הטואלטיקה ירדו מחודש אפריל ועד סוף ספטמבר ב־12% בממוצע. מחירם של מוצרים מסוימים צנח בעשרות אחוזים. גם בדואר מדווחים על גידול בכמויות החבילות שהגיעו לישראל בעקבות ההקלות הרגולטוריות.

שר הכלכלה מסר ל"מעריב־השבוע" כי הוא חש בסימנים ראשונים של התגברות התחרות, והדבר מתבטא במחירים שיורדים. הוא בירך את המאמצים שעושה הממונה על ההגבלים, והוסיף: "לא נסתפק במה שכבר הושג. בכוונתי להמשיך ולפעול להורדת יוקר המחיה בתחומים אלה, למרות כל הלחצים, מבלי לפגוע ביצרנים המקומיים הקטנים. יוקר המחיה ופערי המחירים הם עדיין בלתי נסבלים, ואנחנו פועלים ללא לאות להקלת נטל יוקר המחיה עבור הציבור הרחב".