ועדת העבודה והרווחה, בראשות ח"כ אלי אלאלוף (כולנו), תדון היום (שלישי) בהצעת להעלאת שכר המינימום במשק מ־5,000 שקל ל־5,300 שקל בחודש. זוהי הצעת חוק שתאושר בהליך מהיר, תזכה לפטור מחובת הנחה ותובא עוד השבוע לאישור חברי הכנסת. בישיבה ישתתף גם מזכ"ל ההסתדרות אבי ניסנקורן, מהאחראים להעלאת שכר המינימום. הוא כפה את המהלך על המדינה לאחר שזכה להסכמת המעסיקים. ההעלאה תחול על כל המועסקים במשק.



עלות העלאת שכר המינימום נאמדת ב־400־500 מיליון שקל לשנה. בחישוב זה לא הובאה בחשבון העובדה שחלק מהקצבאות צמודות לשכר המינימום, והן יועלו בעקבות המהלך. ההעלאה תיכנס לתוקף ב־1 בינואר 2018. בעקבות כך צפויים השכר הממוצע במשק הישראלי והשכר החציוני לעלות.



מוציאים עובדים ממעגל העוני


השלכה חשובה לא פחות של המהלך היא הוצאת 1%־2% ממקבלי השכר אל מחוץ למעגל העוני. המהלך גם יביא לצמצום אי השוויון במשק, והוא מצטרף למהלכים נוספים שיזם כחלון כמו הגדלת מענק ההכנסה (מס הכנסה שלילי) והורדת נטל מס ההכנסה בשכבות הביניים.



ההעלאה הנוכחית היא הפעימה הרביעית בעדכון שכר המינימום בשנתיים האחרונות. הפעם הראשונה הייתה ב־2015, כששכר המינימום עלה מ־4,300 שקל ל־4,650 שקל בחודש. העלות התקציבית של העלאה זאת הסתכמה ב־550 מיליון שקל. ביולי 2016 הועלה שכר המינימום ל־4,825, בינואר 2017 הוא עודכן ל־5,000, וכעת הוא מועלה ל־5,300 שקל.



אלי אלאלוף. צילום: מרים אלסטר, פלאש 90
אלי אלאלוף. צילום: מרים אלסטר, פלאש 90



בסך הכל מסתכמת העלאה ב־1,000 שקל בתוך כשנתיים - הישג חסר תקדים מבחינת ציבור העובדים. זאת ועוד: בעקבות ההעלאה במשק, חלק ממקומות העבודה בענף הביטוח (כלל ביטוח, מגדל), בבנקים ובמקומות אחרים העלו באופן וולונטרי את שכר המינימום ל־6,000 שקל.



הנכים מודאגים מההשלכות על הוצאות המטפלים


על חגיגות העלאת השכר עלול להאפיל משבר הנכים. ארגוני הנכים מוחים על כך שהליך האישור של העלאת השכר נעשה עוד לפני שסוכם סופית מתווה קצבאות הנכים. הם דורשים את הצמדת קצבאות הנכים לשכר המינימום.



כמו כן, הם טוענים כי בעקבות העלאת השכר הם ייאלצו לשלם יותר למטפלים שלהם (ששכר המינימום רלוונטי לגביהם) והם לא יקבלו על כך שום פיצוי. ארגוני הנכים מתכוונים להפגין היום במהלך ישיבה הוועדה. זאת, לאחר שדרישתם לעיכוב הדיונים בחוק לא נענתה.



נזכיר כי בעבר שולם לנכים פיצוי של 100 מיליון שקל בגין ייקור הוצאות השכר למטפלים. כעת מנסים ליזום מהלך דומה. ח"כ אלאלוף מסר ל"מעריב־השבוע" כי הדיון מתקיים בגלל אילוצי לוח זמנים, שכן ללא אישור החוק קיימת סכנה ששכר המינימום לא יאושר במועד.



ח"כ אלאלוף: "אני שמח על עדכון השכר. זהו אחד ההישגים הסוציאליים החשובים ביותר. אני מעריך שבעקבותיו לא יהיו התייקרויות במשק". לדבריו, "ההישג נזקף לזכות מזכ"ל ההסתדרות אבי ניסנקורן ולזכות שר האוצר משה כחלון. מדובר בהישג מדהים שהגענו אליו ללא מלחמות ומאבקים. אני באופן אישי בוודאי הייתי מעדיף שהעדכון הזה ייעשה בצורה מקבילה לפתרון משבר הנכים, אך לצערי הרב אילוצי לוח הזמנים חייבו אותנו להקדים את הדיון בנושא המדובר".