בתום דיון סוער, שהתקיים היום (שלישי) בכנסת, אישרה ועדת העבודה, הרווחה והבריאות של הכנסת פה אחד לקריאה שנייה ושלישית את הצעת החוק הממשלתית, לפיה כבר החל ממשכורת חודש דצמבר 2017 (אשר תשולם בינואר 2018) יעלה שכר המינימום מ-5,000 שקלים בחודש ל- 5,300 שקלים. שכר המינימום לשעה יעלה מ-26.9 שקלים ל- 28.5, ושכר המינימום היומי יעלה מ- 231 ל- 245 שקלים.



האישור הגיע בעקבות הסכמות בין ההסתדרות לארגוני המעסיקים ובאישור משרד האוצר. לפי הערכת משרד האוצר, עלות המהלך היא בין 400 ל-500 מיליון שקלים בשנה. במהלך הדיון הביעו נציגי נכים מחאה על השפעת המהלך עליהם. למרות ההתנגדות של חלק מארגוני הנכים, והטענות על כך שהם לא מצליחים לתת פתרון הולם לבעיה, בסופו של דבר הוחלט להמשיך את התהליך, תוך הבטחה לנסות ולדאוג שוב לענייני הנכים, אך מצד שני לא לעכב את המשך התשלום למי שזקוק לכך.



יו"ר הוועדה, ח"כ אלי אלאלוף (כולנו) אמר: "זהו צעד משמעותי ונפלא. להעלאת שכר המינימום יש השפעה גדולה על היחלצות ממצבי עוני, והוא מהווה בסיס לתוספות ותנאים נלווים לעובד. נכבד את הגר הגר בתוכנו, וגם שכרם של העובדים הזרים יעלה. צעד זה יאפשר הוצאה של אוכלוסיות נוספות מקו העוני, ונתקרב עוד יותר לממוצע ה-OECD".



נציגי הנכים הביעו אכזבה מההחלטה. אבנר עורקבי מארגון הנכים אהב"ה: "אין לי ברירה, איאלץ לבטל את העובד הזר שלי". יו"ר ארגון נכי הפוליו, יהודה דורון: "העלאת שכר המינימום בפעימה נוספת תגרום לנו לחסר של 900 שקל בתשלום החודשי לעובד הזר. אומרים לנו: נגדיל לכם בקרוב את הקצבה ב-300 שקלים, אבל הורדתם מאיתנו 900 שקל בפעימות שכר המינימום. אתם צוחקים לנו בעיניים. העסקת עובד זר עולה לנכה עולה 10,200 שקל מדי חודש בממוצע ואנחנו מקבלים 4,000. נסגור את המדינה. שדה התעופה יהיה סגור. אני הולך להודיע לעמיתיי הנכים לסגור את כל הצמתים בערים".



בתגובה אמר יו"ר הוועדה ח"כ אלאלוף: "אתם סובלים סבל נורא ואסור לפגוע בכם. אך גם מאות אלפי העובדים המשתכרים שכר מינימום סובלים, ועלינו לפעול למען כל הצדדים. נעשה כאן מהלך של הוספת 4.2 מיליארד שקלים לקצבאות הנכות, שברור שהוא אינו מספיק, אבל תנו להתחיל ונעשה כל מאמץ כדי לתקן את העיוותים".





יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן שהשתתף בדיון הוועדה, אמר כי: "השלמת המהלך להעלאת שכר המינימום במשק באלף שקלים היא התשובה המוחצת לכל מי שהטיל ספק ביכולתה ובנחישותה של ההסתדרות לחולל שינוי חברתי אמיתי. בזכות המאבק הצודק שהובלנו, הצלחנו להביא בשורה ל-800 אלף משפחות שחייהן מושפעים מכך באופן ישיר. בתקופה של שנתיים וחצי בלבד, שכר המינימום בישראל עלה ב-23%, כלומר כמעט רבע מגובהו. מדובר בהעלאה היסטורית בכל קנה מידה".