מכירת חברות כרטיסי האשראי על ידי בנק הפועלים (ישראכרט) ובנק לאומי (לאומי קארד), נכנסת להילוך גבוה. בנק הפועלים דיווח אתמול שבחר בבנק ההשקעות סיטי לליווי הבנק בתהליך המכירה לצד בחינת חלופות נוספות.



הבנק, בניהול אריק פינטו, בחן בחודשים האחרונים כמה בנקים גלובליים להשקעות, שהתחרו על הפרויקט, ולבסוף החליט לבחור בסיטי בנק. הטיפול בעסקה יבוצע בשילוב הסניף הישראלי של בנק ההשקעות, המנוהל בידי ניל קורני.



לסיטי בנק יש ניסיון בינלאומי רב בתחום, צוות מקומי חזק בישראל שעובד צמוד לצוות מומחים גלובלי המנוסה בתחום כרטיסי האשראי בהנפקות, מיזוגים ורכישות. פועלים שוקי הון, שבבעלות הבנק, מלווה את התהליך ומייעץ לבנק.



ישראכרט הנפיקה 5 מיליון כרטיסי אשראי, והיא בעלת מחזור סליקה שנתי של יותר מ־130 מיליארד שקל. היקף תיק האשראי שלה עומד על 2.3 מיליארד שקל. ההכנסות במחצית 2017 גדלו ב־7% והרווח ב־27%. הבנק כבר החל בהכנת תשקיף לקראת הפרידה של ישראכרט מהבנק באמצעות שלוש חלופות:



הצעת מכר של מניות ישראכרט לציבור, מכירה לקבוצת משקיעים או חלוקת המניות לבעלי המניות של בנק הפועלים כדיבידנד. לפי ההערכות, החלופה המועדפת היא חלוקת המניות כדיבידנד.



במקרה זה תיהנה שרי אריסון, בעלת השליטה, ממלוא פוטנציאל ההשבחה. עם זאת, עדיין לא ברור אם המכירה תושלם עוד לפני כניסת המשקיעים מקנדה לגרעין השליטה (10%) או לאחר מכן. במקביל התקיימו פגישות עם בנקי השקעות מובילים בעולם, כדי לבחון גם את חלופת המכירה. את המכירה מובילה יחידה מיוחדת ליישום חוק שטרום, בראשות עופר קורן, שכיהן כראש המרכז לניהול אסטרטגי. קורן עובד בכפוף לארז יוסף מנהל חטיבת אסטרטגיה, משאבים ותפעול בבנק.



המגעים למכירת לאומי קארד מתקדמים בהשוואה לאלה של בנק הפועלים. הבנק שכר את שירותי בנק ההשקעות הבינלאומי גולדמן־זקס כדי לקדם את המכירה. מנכ”לית לאומי, רקפת רוסק עמינח הגיעה למסקנה כי לאחר שהתקבלה ההחלטה, עדיף שבנק לאומי יהיה הראשון שישלים את תהליך המכירה.



ירון בלוך, יו”ר לאומי קארד, מרכז את התהליך מטעם הבנק ומשמש גם כמנהל בנק ההשקעות לאומי פרטנרס. גולדמן־זקס ערך במרוצת החודשים האחרונים בדיקה מעמיקה בנוגע לאפשרויות של רוכשים פוטנציאליים ברחבי העולם. לאחר שסוננה רשימת המועמדים, בכוונת החברה לפתוח ‘רוד שואו’ החל מאמצע נובמבר. במסגרת זאת ייפתחו חדרי מידע ויימסרו כל הנתונים הרלוונטיים על לאומי קארד.



יש לציין כי בנק לאומי מחזיק ב־80% ממניות החברה. היתר בידי קבוצת עזריאלי. לקבוצה תינתן האפשרות להצטרף למכירת המניות של לאומי אם וכאשר יתקבל המחיר המתאים. חברת כאל, שבבעלות דיסקונט והבנק הבינלאומי, היא היחידה שלא תצטרך להימכר. מבחינה זו מקבל דיסקונט יתרון תחרותי על פני המתחרים.



הקונים הפוטנציאליים של חברות האשראי ייאלצו להתמודד עם רגולציה מוגברת. סביר שהם יחליטו לא לנצל את חברות האשראי כפלטפורמה לפעילות בנקאית נוספת. נראה שכדי לפצות על המחיר ועל לקיחת הסיכונים הם יחליטו להעלות את העמלות.