מנכ"ל משרד האוצר שי באב"ד התחייב בסוף השבוע לחקור כיצד הגיע האוצר לעודפי גבייה גבוהים בפער ניכר כל כך מהתחזית המקורית. באב"ד אמר את הדברים בסוף השבוע, בכנס של לשכת רואי החשבון בלוד. הוא חזר על אותה תשובה שסיפק עוד בתחילת 2017 בתשובה לשאלתי בנושא. אלא שבפועל, מאז לא נעשה דבר. גם מבקר המדינה התייחס לפערים בין תחזית הגבייה כפי שתוארה בתקציב (297 מיליארד שקל - י"ש) לבין הגבייה בפועל.



על פי הערכות, עודפי הגבייה בתקציב 2017 נאמדים ב־17 מיליארד שקל, ועדיין לא הוחלט מה לעשות בהם. בהמשך הוסיף באב"ד כי "צריך לומר שטוב שיש עודפי תקציב, אך כרגע אנחנו מבקשים לחקור איך הגענו לפער שונה כל כך מהחיזוי. לאחר מכן נוכל להחליט מה ואיך לעשות עם עודפי הגבייה". באב"ד התייחס גם לשינוי המבנה הניהולי המתוכנן באוצר: "לצערי הרב, במקום שתהיה עבודה מקצועית ועיסוק במהות יש הרבה אגו, והרבה פעמים הוויכוח ממהות עובר לוויכוח לגופו של אדם. את אגף התקציבים צריך לחזק, לצד הצורך ללמד לעבוד בצוות - וזה מתייחס לכלל האגפים במשרד".



על התוכניות להקדים את הדיונים לאישור תקציב 2019 אמר מנכ"ל האוצר כי "נכון לאשרו כבר כעת, ולא מהסיבה הפוליטית. כי אם האישור יידחה, ייתכן שניכנס למערכת בחירות, ואישור חלקי של התקציב לא יהיה נכון למשק ולכלכלה". כמו כן, בכנס סוף שנת המס שערך משרד רואי החשבון קסלמן וקסלמן PWC בתל אביב, ביקר באב"ד את הרגולציה בישראל וטען כי יש להגביר את התחרות בתחום הפיננסי.



"הרגולציה בישראל חסרת תקדים"



לדבריו, הרגולציה הישראלית חסרת תקדים. "אנו עושים מאמץ להוביל הפחתה מסיבית של הרגולציה והביורוקרטיה ולייצר לעסקים מערכת one-stop-shop, שם יטפלו בענייני הרגולציה במקביל ולא בטור". מנכ"ל האוצר אמר כי "המחצית השנייה של 2017 צפויה לסמן התאוששות, והצמיחה תעמוד על 3.1%. זה תואם את המגמה העולמית. ישראל היא אחת מהמדינות האטרקטיביות להשקעה בהייטק כיום, ואנו בדיונים עם חברת ענק הצפויה להעביר את הקניין הרוחני שלה לישראל".



בתוך כך, הממשלה תדון היום בתוכנית האוצר לשימוש בעודפי התקציב לשנת 2017. מדובר ב־3.5 מיליארד שקל, הניתנים לשימוש לפני "כלל הנומרטור" (המאפשר חריגה מוגבלת ממסגרת התקציב שתוכננה מראש - י"ש). כמו כן, יוצגו יעדי הצמיחה והנתונים בפועל. יש לציין כי שר האוצר משה כחלון לא קיבל בשלב זה החלטה בנוגע לשימוש בעודפי הגבייה הגבוהים במיוחד. ההחלטה צפויה להתקבל בשיתוף אנשי משרד ראש הממשלה.



החלופה המועדפת היא שימוש בעודפים אלה להפחתת מסים (מסי חברות או מסים על יחידים - י"ש). עם זאת, ייתכן שחלק מהעודפים ישמשו להפחתת גובה הגירעון, העומד כיום על 2.9% מהתוצר. זאת ועוד, הממשלה תדון במינוי יעקב קווינט לתפקיד מנהל רשות החברות הממשלתיות וצפויה לאשרו. קווינט יחליף בתפקיד את אורי יוגב, הפורש לאחר ארבע שנות כהונה. בקרוב יובא לאישור הממשלה גם מינויו של שאול מרידור לתפקיד הממונה על אגף התקציבים באוצר. הוא יחליף בתפקיד את אמיר לוי.