בשורה רעה לתושבים הזרים החיים בישראל: רשות המסים עומדת לחייב את המוסדות הפיננסיים ובראשם הבנקים לדווח לה באופן גורף על מצב חשבונות הבנק של לקוחות תושבים זרים כולל סכומי הכסף המנוהלים על ידם, ואף להחתים אותם על מסמך מחייב. מדובר על פי ההערכות, בכמיליון לקוחות המנהלים את חשבונותיהם בבנקים ישראליים.



התקנות שמסדירות נושא זה צפויות לעלות היום (שני) לדיון בוועדת הכספים והן מכונות CRS (קומון ריפורטינג סטנדרט). יצוין כי חובת הדיווח מהווה חלק מההסכמים שנחתמו בין רשות המסים ל־90 מדינות בעולם. ההסכמים מאפשרים חילופי מידע הדדיים, שבמסגרתם תוכל גם רשות המסים הישראלית לקבל מידע על מצבם הפיננסי של אזרחי ישראל, המתגוררים במדינות זרות, אולם אינם מחזיקים באזרחות מקומית.



אם התקנות החדשות יאושרו, בכוונת הבנקים לפנות באופן מיידי לכל בעלי החשבונות המוגדרים כתושבים זרים, כדי לוודא את מעמדם וליידע אותם על חובת הדיווח. הלקוחות יתבקשו למסור את אישורם כיצד לפעול במסגרת החוק.



באשר לישראלים המתגוררים במדינות זרות יש לציין כי רשות המסים מתעניינת בעיקר באלו שמחזיקים בחשבון בנק במדיניות הגוש האירופי, ובראשן צרפת ואנגליה, וגם בלקוחות ישראלים הפועלים בארה”ב. ההסכמים לחילופי מידע אוטומטיים פותחו על ידי ה־OECD לצורך אכיפת מס. הסכם זה מגדיר תקן הקובע הוראות לגבי סוג המידע שהמדינות יעבירו, מועד העברת המידע והגופים הפיננסיים שעליהם תחול חובת העברת המידע לרשויות. אחידות התקן נועדה לצמצם את העלויות הכרוכות בריבוי תקנים ולאפשר החלפת מידע ביעילות עם מדינות רבות בו־זמנית.



עוד יצוין כי התקן נשען במידה רבה על המודל שפותח במסגרת יישום מדיניות ה־FATCA, שמתייחס לאזרחי ארה”ב. העברת המידע בנוגע להסכם CRS תחל בספטמבר 2018. בישיבת הוועדה ישתתף היום מנהל רשות המסים, משה אשר, הכלכלן הראשי באוצר, יואל נווה, נציגי הבנקים, נציגי משרד המשפטים ועוד. יודגש כי אישור התקנות תלוי במידה לא מעטה ביו”ר ועדת הכספים, משה גפני, שהוכיח בעבר כי כאשר הוא מעוניין בכך, הוא מסוגל לגרום לשינויים מהותיים בתקנות המובאות לדיונים.



בתגובה לפניית "מעריב־השבוע", אמר ח”כ גפני כי, “אם התקנות יאושרו, מדובר בפיגוע פיננסי לא פשוט. התקנות כוללות את כל הסקטור ומכניסים אוכלוסייה שלמה למשבר. אני אצטרך ללמוד היטב את החומר לפני שאאשר אותו. סביר שבכל מקרה יהיו מספר שינויים”.



בתוך כך, למרות הנתונים על גביית מס יוצאת דופן רשות המסים לא “קופאת על שמריה”. בימים הקרובים צפויה הרשות לשלוח גל חדש של כ־20 אלף מכתבים לאזרחים כחלק ממבצע הרחבת רשת הנישומים של הרשות.



מקבלי המכתבים יידרשו לענות על שאלונים המהווים מעין הצהרת הון מקוצרת על הכנסותיהם ונכסים שברשותם בארץ ובחו”ל. מרבית המכתבים יישלחו לאזרחים שעל פי הרישומים, מחזיקים לפחות בשתי דירות באזורי ביקוש ואין להם תיק במס הכנסה. חלק מהמכתבים יישלחו על סמך “סימנים מחשידים” נוספים, בהם ריבוי נסיעות לחו”ל, אחזקת רכבי יוקרה ועוד.



יצוין כי במסגרת מבצע הרחבת הרשת נשלחו בשלוש השנים האחרונות מכתבים ל־140 אלף אזרחים ללא תיק במס הכנסה על סמך סימנים מחשידים.


על מקבלי השאלונים נמנו כ־60 אלף אזרחים, משקיעי נדל”ן שמחזיקים בשלוש דירות ויותר, נכסים יוקרתיים ועוד. ההכנסות ממבצע זה הסתכמו ב־1.4 מיליארד שקל, שמתוכם התקבלו 500 מיליון שקל, הכנסות ממסי הנדל”ן על כל סוגיו.