אווירה לא קלה שררה אתמול בישיבת הממשלה, שבמהלכה אושרו ההוצאות התקציביות לשלוש השנים הקרובות. גורמים מוסמכים מסרו ל"מעריב־השבוע" כי שרי הממשלה, ובראשם שר האוצר משה כחלון, תקפו במילים חריפות את נגידת בנק ישראל קרנית פלוג, שהשתתפה אף היא בדיון מתוקף היותה היועצת הכלכלית לממשלה.



טענות השרים התמקדו בעיקר ב"תחזיות האפוקליפטיות" של הנגידה. בין היתר נטען כי הפחתת מסים הנה קטליזטור לצמיחה במשק. השר שהיה תקיף במיוחד בדבריו היה כחלון, שאמר לפלוג, בין היתר, "אתם טועים שוב ושוב בתחזיות הכלכליות שלכם. אמרתם שבשנה הקרובה תהיה חריגה וגירעון של 8 מיליארד שקל בגביית מסים, אבל בפועל גבינו 16 מיליארד שקל, כך שהפספוס בתחזית מסתכם ב־24 מיליארד שקל". עוד טען שר האוצר כי למרות התחזיות השחורות ואזהרות הנגידה לא להוריד מסים, "המס יורד עם השנים וההכנסות גדלות". פלוג, מנגד, שללה את הטענות שהושמעו נגדה וטענה כי תחזיות הגבייה של האוצר ובנק ישראל דומות.



לדבריה, טעויות בתחזיות הגבייה מתרחשות גם בצד השני והן אף חמורות יותר: "ב־2012 נותרנו עם בור תקציבי רציני. אם ניכנס להתחייבויות, נסמוך על הכנסות חד־פעמיות ממסים, והאוצר לא יעמוד ביעדי הגירעון, ב־2019 יהיה צורך להעלות חזרה את המסים. האם זה טוב למגזר העסקי ולהמשך? ודאי שלא".



שר נוסף שמתח ביקורת נוקבת על פלוג היה שר הבריאות יעקב ליצמן, שהשתומם על כך שבנק ישראל, שהתנגד לאורך שנים ארוכות להגדלת הוצאות חברתיות ולריסון תקציבי, שינה לפתע את עמדתו: "מה גרם לשינוי העמדה שלך, שתומכת כעת בהגדלת ההוצאות החברתיות?", תמה ליצמן. פלוג השיבה כי בנק ישראל לא התנגד גם בעבר לקידום דברים חברתיים. "עובדה שתמכנו במס הכנסה שלילי והשתתפנו בוועדת גרמן לרפורמה בבריאות ובוועדת אלאלוף לבחינת העוני בישראל. כיועצת הכלכלית של הממשלה, אני תומכת בהגדלת התקציבים החברתיים אבל לא באמצעות הגדלת גירעון, אלא בשמירה על גירעון נמוך וניצול עודפי הגבייה - לא להפחתת מסים, אלא להגדלת התקציבים החברתיים".



במהלך הדיון הבהיר ראש הממשלה בנימין נתניהו כי הוא תומך בעיקר בהפחתת מס החברות והזכיר את ההחלטה להפחתת המס שהתקבלה בארה"ב. נתניהו הדגיש כי "אנו לא נוכל להיות אדישים לכך". ובהקשר זה, בכוונתם של נתניהו וכחלון להביא בקרוב להחלטה על מתווה נוסף של הפחתת מס החברות ל־20%, החל משנת 2019 ועד שנת 2022. יוזכר כי מס החברות אמור לרדת ב־1 בינואר 2018.



לא במפתיע זכו אתמול ראש הממשלה ושר האוצר לתמיכה מאיגוד לשכות המסחר. נשיא האיגוד אוריאל לין מסר בתגובה כי "אסור להקשיב לעצותיה של הנגידה בתחום מדיניות המסים. מאז שמונתה לתפקידה בנובמבר 2013 היא מדברת באופן אובססיבי על הצורך בהעלאת מסים. אפילו לאחר שמס החברות הועלה ל־26.5% והמס על משיכת רווחים הועלה ב־20%". לין הוסיף כי הנגידה "עוסקת בהשוואות פשטניות מאקרו־בינלאומיות, שאינן מתאימות למציאות הישראלית. בנק ישראל עדיין שבוי בתפיסה השגויה שהעלאת נטל המס מגדילה את הכנסות המדינה, בעוד שהוכח עד היום כי דווקא הפחתת נטל המס על המגזר העסקי מעודדת צמיחה. היקף הכנסות המדינה מושפע יותר מהרחבת הפעילות הכלכלית". בתגובה לפניית "מעריב־השבוע" סירבו בבנק ישראל להתייחס לדברים.