"טבע בהובלת המנכ"ל החדש קאר שולץ צריכה להגיע להסדר חובות עם הבנקים המלווים, ואני לא מדבר על מחיקה אלא על הסדר פריסת חובות לטווח ארוך יותר", כך אומר ל"מעריב־השבוע" חיים הורוביץ, מבעלי המניות בטבע ובנו של המנכ"ל המיתולוגי אלי הורוביץ. לדברי הורוביץ, את המגעים צריך להוביל המנכ"ל מול קונסורציום שלם של הרבה מאוד בנקים.



"שולץ כבר היה בניו יורק כדי לפגוש משקיעים ואנליסטים", הוא מסביר, "אין לו אפילו מאה ימי חסד. אולי 30. הוא חייב לפעול מהר מאוד כדי להציל את העסק. עד עכשיו הבנקים לא רצו לדבר או למנהל משא ומתן. אבל עכשיו, כשיש מנכ"ל, צריך לדבר על פריסה יותר נורמלית של החוב. לפי דעתי, לטבע חסר כרגע מבחינת תזרים כמיליארד דולר. היא מייצרת כיום 3.5 מיליארד דולר לשנה, ויש הרבה אופציות לגיוס מיליארד דולר נוספים".



בתשובה לשאלה מה הצעדים המיידיים שהמנכ"ל החדש חייב לנקוט, ענה הורוביץ: "קודם כל צריך לטפל בחוב. בשנת 2018 מגיעים לפירעון חובות בהיקף של חמישה מיליארד דולר. צריך לבחון היטב אילו נכסים צריך למכור ובאילו צריך להמשיך להחזיק. חייבים לעשות רשימה של כל הנכסים, ולהחליט במהירות מה הכי נכון למכור. עד עכשיו מכרו רק את חטיבת בריאות האישה, שזה כסף קטן. צעד חיוני מיידי נוסף הוא המשך צעדי ההתייעלות, ויש חוסר שביעות רצון ממה שעשו עד היום".



הורוביץ שולל את הצורך בסגירת מפעלים בארץ ומסביר שאת עיקר הצמצומים חייבים לעשות בחו"ל: "המפעלים בישראל פועלים ביעילות מרבית והם ממוקדים, אבל בחו"ל יש עדיין מה לעשות וצריך לסגור עוד מפעלים". בהתייחסו למפולת הנוספת במניות טבע בסוף השבוע הוסיף הורוביץ: "מה שלדעתי הפיל את המניה הוא שחברת אלרגן (המחזיקה ב־9.9% מטבע) זרקה הרבה מאוד מניות והפילה את השערים, דווקא בימים שהייתה צריכה תמיכה הפוכה.



"התוצאות העסקיות מבחינת רווחיות ומכירות ותזרים מזומנים", המשיך, "הן יחסית בסדר. הבעיה העיקרית היא השחיקה בתחום הגנריקה. התזמון של הורדת תחזית הרווח והמכירות היה גרוע. נכון שהעדכון מאפשר לדעת את המצב האמיתי, ואולם ברגע שמדובר בעדכון שנעשה כבר כמה פעמים - יש לו השפעה שלילית מצטברת". הורוביץ התייחס גם לפרסום על אפשרות הצטרפותו של המיליארדר לן בלווטניק כמשקיע לטבע: "צריך לחכות ולראות מה יהיה בימים הקרובים. בהנחה שאכן יש דיבורים עם בלווטניק, לדעתי מדובר בצעד נכון. בכל מקרה, כבעל מניות הוא עדיף על אלרגן. הוא משקיע חכם ויש עם מי לדבר".



ואיך מגיבים במשפחה לעובדה שכבר הפסדתם מאות מיליוני שקלים?


"אנחנו יושבים, כמו כל בעלי המניות בטבע, וכואבים כמו כולם. אף אחד לא נהנה כששווי המניות נחתך ב־80%. אבל כמו שלא חגגנו כשהמניות היו בשיא, אנחנו עדיין עם הרגליים על הקרקע ומקווים לטוב".



בתוך כך, מניות טבע המשיכו גם אתמול את מגמת ירידות השערים על רקע אי־הוודאות האופף את החברה והחלטת חברת הייעוץ S&P להוריד את דירוג החוב מיציב לשלילי. אתמול ירדה מניית החברה ב־6% נוספים. אם כך, התקווה שהפרסומים על משקיע חדש ישנו את המגמה השלילית, התבדתה לפי שעה.