במשרד האוצר מעריכים כי שנת 2017 תסתיים עם עודפי גביית מסים של 20 מיליארד שקל. זהו סכום הגבוה ב־2־3 מיליארד שקל מההערכות האופטימיות האחרונות. על פי הערכות עדכניות שהגיעו ל"מעריב־השבוע", עודפי הגבייה מוסברים בפעילות כלכלית גבוהה מהרגיל שנרשמה ברבעון האחרון של 2017. בניגוד לגביית המסים על הדיווידנד, שהסתכמו בסכום שיא של 13 מיליארד שקל, מקורה של הגבייה הנוספת בפעילות כלכלית בסיסית לטווח הארוך.



מנהל רשות המסים משה אשר, המבקר בסין, אמר ל"מעריב־השבוע": "עודפי גביית המס על הדיווידנד הם הצלחה מסחררת. שר האוצר משה כחלון, סגנו איציק כהן ומנכ"ל משרד האוצר שי באב"ד הביעו את שביעות רצונם המלאה מהתוצאות. עם זאת, אינני יכול להתייחס לנתוני הגבייה ב־2017 כולה, כי דווקא בנתוני גביית המכס ומסי הקניות במכוניות עלולה להירשם ירידה".



תחזית הגבייה המעודכנת מכניסה את שר האוצר ל"צרות טובות", אם כי הדבר עלול לסבך אותו בדרישות הקואליציוניות. על רקע זה הוא דיווח שלשום בישיבת סיעת כולנו שלוח הזמנים לטיפול בתקציב 2019 יוקדם, והוא יובא לאישור הממשלה כבר ב־18 במרץ 2018.



משה אשר. צילום: הדס פרוש



שר האוצר מעוניין לדחות ככל שאפשר את הדיונים עם נתניהו על השימושים בעודפי התקציב, כדי לא להזמין לחצים פוליטיים וצורך בקיצוצי תקציב. כבר כעת ברור שחלק ניכר מעודפי התקציב (כמחצית מתוכו - י"ש) ישמשו לצורך צמצום הגירעון התקציבי. הגירעון בתקציב 2018 נאמד ב־2.9% תוצר ונראה שבסופו של דבר הוא יגיע ל־2.5% מתוצר.



שר האוצר ינצל את העודפים הכספיים להקלות מיסוי נקודתיות. בין השאר יופחתו מכסים על מוצרי יבוא שאינם מתחרים בתוצרת המקומית, ובלבד שפירות ההפחתה יגולגלו לצרכן. כמו כן, יינתנו נקודות זיכוי ממס לבעלי הכנסות נמוכות ויופחת במידה מסוימת מס הכנסה לשכבות הביניים. הצלע השלישית היא הפחתת מס החברות כדרישת ראש הממשלה. ב־1 בינואר יופחת מס החברות ל־23%. לפי ההערכות, המס יופחת בהמשך הדרך ב־1%־2% ולא מעבר לכך.



בתוך כך, מנהל רשות המסים משה אשר חתם עם עמיתו הסיני על הסכם להקלת הליכי יבוא ויצוא מסין ואליה. ההסכם יסייע ליצרנים הישראלים להתחרות בשוק העולמי, לחסוך בעלויות ולקצר זמני המתנה. על פי ההסכם, "גורמים מאושרים" ישראליים, בהם יצואנים, יבואנים, סוכני מכס, משלחים בינלאומיים, נמלים ימיים, מסופים לוגיסטיים וגורמים נוספים בשרשרת האספקה, יזכו להקלות בכניסת סחורות לסין. המטענים יזכו לבידוק מואץ.