שינה עמדתו: שר האוצר, משה כחלון, החליט לא להגדיל את תקרת הפטור על קניות בחו"ל באמצעות אתרי האינטרנט - וזו תישאר 75 דולר לקנייה. העלאת הפטור מ־75 ל־100 דולר ואולי אף יותר מכך הייתה חלק מתוכנית שגובשה במשרדי הכלכלה והאוצר במגמה להקל על היבוא המקביל.



כחלון קיבל בכך את עמדתו של מנהל רשות המסים, משה אשר, שגורס כי שינוי תקרת הפטור תפגע "באופן לא מידתי" בקמעונאים ובבעלי העסקים הקטנים ותיצור אפליה לא מוצדקת. עמדתו של אשר הובעה בימים האחרונים בישיבות בהנהלת האוצר. לדבריו של אשר, בעוד שעסקי הקמעונאות המקומיים משלמים מע"מ ומס חברות על פעילותם, היבוא האישי, שגדל בשיעור של 25% לשנה פטור מכך, והמדינה תפסיד הכנסות ממסים בסכום הנאמד לפחות במיליארד שקל לשנה.



מנהל רשות המסים הדגיש כי דווקא במדינות הגוש האירופי ובאוסטרליה המגמה היא הפוכה - ותקרת הפטור נמצאת דווקא במגמת ירידה מתוך כוונה להגיע לרמה אפסית: "אני לא שולל אפילו את האפשרות להפחית את תקרת הפטור, אך הדבר חייב להיעשות בהתאם לשיקולי עלות מול תועלת", הבהיר אשר לאוצר.



על פי ההערכות, עמדה זו מקובלת גם על ידי שר הכלכלה והתעשייה, אלי כהן, שנפגש לפני ימים אחדים עם ראשי המגזר הקמעונאי בישראל. בישיבה השתתפו, בין היתר, נשיא איגוד לשכות המסחר, אוריאל לין, מנכ"ל אסתי לאודר, אורן רווח (שהוא גם יו"ר איגוד הקמעונאים), מנכ"ל קבוצת פוקס, הראל ויזל, ואיש הדיוטי פרי, סולי סקאל. בפגישה הבהירו נציגי הקמעונאים לכהן את חששם הכבד מפני פגיעה כלכלית בהם. כתחליף להגדלת תקרת הפטור, הציעו הנציגים הפחתת מכסים למדינות שמולן אין לישראל הסכמי סחר ושהיקפי גביית המס מהן ממילא נמוכים.



מנגד, אוהד כהן, ראש מנהל סחר חוץ, הבהיר כי המכסים אינם מוטלים משיקולי גבייה כלכלית, אלא כמנוף כלכלי שנועד להאיץ במדינות המזרח הרחוק לחתום על הסכמי סחר עם ישראל: "לא ייתכן שנבטל באופן חד־צדדי מכסים, מה שיפגע ביצואנים", הוא הסביר בישיבה.



היבואנים והקמעונאים פתחו בימים האחרונים בקמפיין תקשורתי תחת הכותרת, "יבוא אישי פטור ממס זה רע לציבור ולכלכלת המדינה". הם מזהירים מההשלכות של המהלך, שעלול לפגוע לדבריהם בעסקים הקטנים ואף לגרום לסגירתם.



שר הכלכלה, שלא מתרשם מהקמפיין, מתעתד להביא לאישור הממשלה, בתיאום עם שר האוצר, המלצות להקלות רגולטוריות ביבוא אישי, שגובשו על ידי ועדה בראשות שירה גרינברג, סגנית הממונה על אגף התקציבים באוצר. מדובר בסדרת הקלות, שמונעות את הצורך באישורים פרטניים ליבוא, אפשרות ליבוא של חמישה מוצרים בסכום של עד אלף דולר פטור ממכס, וויתור על הצורך במילוי טופסי יבוא מסוימים. הכללים החדשים אמורים להיכנס לתוקף בינואר 2018.