משרד האוצר השליך היום (שלישי) גלגל הצלה משמעותי נוסף לטובת הפרויקטים של 'מחיר למשתכן' בערי הפריפריה בעקבות בלימה מסוימת בביקוש במקומות אלה. בלחץ שר האוצר משה כחלון הסכימה המפקחת על הבנקים, חדווה בר, להתגמש ולכלול כחלק מההון העצמי גם מענקי מקום הניתנים ביישובי הפריפריה. ההוראות החדשות ייכנסו לתוקף במהלך דצמבר.



המדובר במענקים בגובה של 60 אלף שקל הניתנים ב-30 יישובי פריפריה ו-40 אלף שקל הניתנים ביישובים אחרים. מענק של 60 אלף שקל ניתן בין השאר בשדרות, קריית שמונה, קריית ארבע, צפת, סכנין, נתיבות, נצרת עילית, מצפה רמון ועוד. מענק 40 אלף שקל ניתן באילת, אשקלון, חריש, נהריה, עפולה פורודיס ועוד. עד כה נדרשו התושבים במקומות אלה המעוניינים ברכישת דירה בשווי של חצי מיליון עד מיליון שקלים להביא מהבית הון עצמי של 100 אלף שקל. רבים התקשו לעמוד גם בכך.



כעת, בעקבות השינוי, יידרש מי שקונה דיור בשווי של עד מיליון שקלים, להמציא הון עצמי של 40 אלף שקלים בלבד. משמעות העניין היא ששיעור המינוף על העסקה יהיה גבוה מאוד והמימון החיצוני (כולל משכנתה) יעבור את נ-90% משווי הנכס. נזכיר כי שיעור המינוף המרבי בעסקאות דירות מן המניין אינו עולה על 50% משווי הנכס. השינוי שנעשה בחסות הפיקוח על הבנקים עלול להגדיל את רמת הסיכון במערכת הבנקאית. הנהלת כל בנק רשאית להחליט בעצמה האם היא מוכנה להסתפק בביטחונות אלה.



הטבה זו באה בנוסף להטבות נוספות שכבר ניתנו לקוני הדירות בפרויקטים של 'מחיר למשתכן'. המדובר בשינוי הנוסחה לקביעת שווי הדירה שלא לפי מחיר השוק אלא לפי המחיר שלפי ההנחה על הקרקע. משמעות העניין עלולה להיות סיכון נוסף של המערכת הבנקאית.



זאת ועוד: שר האוצר גם דרש וקיבל את אישור ועדת הכספים להעמיד לרשות הקבלנים ערבויות ביצוע בהיקף של 3-4 מיליארד שקל זאת לאחר שהבנקים לא היו מוכנים לממן את הפרויקטים. השר כחלון רואה חשיבות רבה בפרויקטים של מחיר למשתכן שם נמכרים הדיור בהנחות של מאות אלפי שקלים (עד כה נמכרים במסגרת זאת מאות בודדות של דירות לחודש).



מספר ההגרלות ילך ויגדל מתוך כוונה להגיע במהלך 2018 לכמה עשרות אלפים. מטבע הדברים הדירות באזורי המרכז (ראשון לציון, רחובות או גליל ים) הן המבוקשות ביותר. קבלנים טוענים שהמנהל לא משווק קרקעות ומזהירים מפני ירידה נוספת בהתחלות הבנייה. המפקחת על הבנקים הוסיפה: "ראינו לנכון לסייע ללקוחות בפרפריה והחלטנו להכיר במענק המיוחד שהם מקבלים מהמדינה כחלק מההון העצמי. התאמנו את דרישות הפיקוח מלקוח הרוכש דירה בפרויקט מחיר למשתכן, באופן שאינו מגדיל את הסיכון לתיק האשראי לדיור של הבנקים".