לא רק 1,700 עובדי קבוצת טבע, כולל עובדים בישראל, צפויים לשלם במשרתם את מחיר הכישלונות העסקיים בחברה. ל"מעריב־השבוע" נודע כי המנכ"ל החדש קאר שולץ מתכוון להדיח מתפקידם ארבעה בכירים בטבע העולמית. הארבעה הם דיפנקר בהאטצ'רג'י, הנשיא והמנכ"ל הגלובלי של חטיבת התרופות הגנריות; ד"ר רוב קורמבנס, נשיא חטיבת התרופות הייחודית (שטיפלה בתרופת הקופקסון); ד"ר הפרון פרידיקשטודיר, סמנכ"לית בכירה והאחראית על המחקר ופיתוח הגלובלי (הגיעה לטבע לאחר רכישת חטיבת התרופות אקטיבס); ומייקל איידן, המדען הראשי בקבוצה והאחראי על המחקר והפיתוח.



עוד מתברר כי התוכנית לפיטורים המוניים, שגרמה לרעידת אדמה בחברה, לא עברה בשקט. ל"מעריב־השבוע" נודע כי מרק סבג, סמנכ"ל משאבי האנוש בטבע, דרש להפחית משמעותית את מספר המפוטרים בישראל ואף התעמת על רקע זה עם המנכ"ל, שלא הסכים לדרישה. למרות זאת, בסוף השבוע הכחישו בטבע את ההערכות כי בהמשך לסירוב לדרישתו מתעתד סבג להתפטר.



המנכ"ל החדש שולץ סבור כי תוכנית ההתייעלות צפויה לחסוך לטבע, על פי ההערכות, מאות מיליוני שקלים לשנה ותשפר את תזרים המזומנים – המשימה החשובה ביותר - וזאת כדי שבטבע יוכלו להגיע להסדר של פריסה מחודשת של חובותיה. במהלך 2018 אמורה החברה לפרוע לבעלי החוב כארבעה מיליארד דולר, מתוך היקף חובות כולל של 34.5 מיליארד דולר.



בהוראתו של שולץ, שנכנס לתפקידו רק לפני חודש, הוחלט בהנהלת טבע להתעלם מכל הפרסומים והתגובות על ההחלטה הדרמטית, ולהוציא אל הפועל בנחישות את תוכנית ההתייעלות.



שלא במפתיע, הידיעות על היקפי הפיטורים בטבע גררו בסוף השבוע סדרת תגובות חריפות במיוחד מצד כמה חברי כנסת, בהם איציק שמואלי ויו"ר הוועדה לביקורת המדינה, שלי יחימוביץ' (המחנה הציוני). יחימוביץ' צפויה לכנס מחר את הוועדה לישיבה מיוחדת לדיון במצב. בפוסט שהעלתה בפייסבוק, היא טוענת כי הפיטורים בטבע הם לא פחות מפיגוע המוני: "נמאס ממדיניות ההטבות המפליגות במס לחברות שנותנות אפס התחייבויות בתמורה. ומה עם איזה מצנחון זהב למפוטרים?", תמהה יחימוביץ' בפוסט.



גם שר הכלכלה והתעשייה אלי כהן התייחס לנושא כאשר אמר בסוף השבוע כי ״עובדי טבע ישראל לא צריכים לשלם על הכישלונות של טבע העולמית. טבע הצליחה רבות בזכות מענקים והטבות מס שקיבלה מהמדינה ובזכות פיתוחים של מדענים ישראליים". עוד הוסיף: "לשמחתנו יש מגוון רחב של עבודות בישראל, אבל למרות זאת נילחם על כל מקום עבודה בטבע. אנחנו ערניים וקשובים לכל ההתפתחויות בחברה והזמנו את אנשי טבע להגיע אלינו על מנת ללמוד את הפרטים לא רק דרך התקשורת״.