השקעות בהיקף 1.5 מיליארד דולר בין ישראל ליפן נחתמו במהלך ביקורו בשבוע שעבר בטוקיו של שר הכלכלה והתעשייה אלי כהן (כולנו). חצי מיליארד דולר מהשקעות אלה יבוצעו באמצעות קרנות יפניות המגלות עניין בישראל. ההשקעות סוכמו בפגישות שנערכו עם ראשי המגזר העסקי היפני. כהן נפגש עם מנכ"ל סוני העולמית קאזארו איריי, ושמע פרטים נוספים על העסקה שבה נרכשה החברה הישראלית אלטייר תמורת 217 מיליון דולר. ביקור נוסף נערך בחברת אוריקס, שרכשה את השליטה באורמת טורבינות, ובענקית התרופות מיצובישי טאנבה, שרכשה את ניודראם הישראלית ב־1.1 מיליארד דולר.



כהן נפגש עם עמיתו היפני במטרה להכפיל עד 2020 את הסחר בין המדינות ל־6 מיליארד דולר. הוחלט לגבש תוכנית פעולה באמצעות משלחות, וקיום תערוכות, כנסים ומפגשים עסקיים בין חברות ישראליות לחברות יפניות ממחוז קנסאי כמו פנסוניק, מיצובישי, מורטה, קיוסרה ועוד.



שרי הכלכלה של שתי המדינות אף חנכו את תערוכת הסייבר־טק בטוקיו, הנחשבת כיום לאירוע הסייבר הגדול ביותר מחוץ לארה"ב. מתברר ש־25% מכלל ההשקעות העולמית בתחום הסייבר בוצעו בחברות ישראליות. בתערוכה השתתפו 21 גופי הייטק מישראל, וכן דוברים מהמגזר הפרטי ומהממשלה, בשיתוף מומחים מובילים בתחום. יו"ר חברת החשמל יפתח רון טל הנחה במסגרת הכנס פאנל בנושא תקיפת סייבר של תשתיות קריטיות.



"יפן, שהיא הכלכלה השלישית בגודלה בעולם, מהווה מבחינתנו יעד יצוא מרכזי וחשוב", הסביר השר כהן. "הידוק היחסים המדיניים עם יפן וביקורו ההיסטורי של ראש ממשלת יפן בישראל מתחילים לתת אותותיהם, ורואים זאת בהגדלת העסקאות גם בצד המסחר והשירותים. אנחנו ממשיכים בפעילות למשיכת חברות בינלאומיות, ובשיתוף מכון היצוא ומנהל סחר חוץ נפעל לחצות את רף היצוא, 100 מיליארד דולר לשנה".