שר הכלכלה והתעשייה אלי כהן מביא היום לקריאה ראשונה בכנסת את הצעת החוק לקידום התחרות מול היבואנים הבלעדיים ולהגבלת פעילותם.
החוק החדש יוצג כתיקון לחוק ההגבלים עסקיים תחת הכותרת “הסרת חסמים בתחום היבוא”. הוא יופעל כהוראת שעה לשלוש שנים עם אפשרות הארכה לשלוש שנים נוספות. 
 
החוק מסמיך את הממונה על הגבלים עסקיים להורות ליבואן בלעדי על צעדים קונקרטיים שעליו לנקוט, כדי למנוע פגיעה בתחרות מיבוא מקביל. 

ההצעה נועדה למנוע גם את התופעה המכונה “גיאו בלוקינג”, שבה ליבואן בלעדי יש אפשרות למנוע גישה של צרכנים ישראלים לרכישת מוצרים באתרי אינטרנט זרים, כדי שאותו צרכן יקנה אותם באמצעות ערוצי ההפצה של היבואן. 
 
הדבר גורם לכך שצרכנים ישראלים הקונים באינטרנט משלמים יותר עבור מוצרים בחו”ל, ברגע שהם מזוהים כישראלים. ההחלטה על יוזמת החקיקה התקבלה בעקבות שימוש לרעה בכוחם של חלק מהיבואנים הבלעדיים, שפעלו לצמצם פעילות של יבואנים מקבילים ומנעו גישה לערוצי ההפצה הקמעונאיים. בדברי ההסבר נאמר שהיבואנים מנצלים לרעה את כוח השוק המצוי בידיהם, כדי לגבות מחירים מופרזים.
 
לפי נתוני משרד הכלכלה קיימים פערי מחירים ניכרים של עד 48% בתחום הטואלטיקה בין ישראל למדינות שונות בעולם. במוצרים ספציפיים, שבהם ניכרת חדירה של יבוא מקביל, ירדו רמות המחירים של אותו המוצר ב־30%. החוק יאפשר לממונה לפעול מול יבואן מורשה החוסם תחרות בצעדים של הורדת מחירים, פעילות ישירה מול היצרן בחו”ל ועוד. הפרה של הוראות הממונה כמוה כהפרה של חוק ההגבלים העסקים.

“יבואנים מורשים שיחסמו תחרות במכוון ייבלמו״

מהלך החקיקה מצטרף לצעדים נוספים שכבר ננקטו על ידי משרד הכלכלה: ב־1.7 נכנס לתוקף חוק שקיפות המחירים ברשתות הפארם, המחייב דיווח מחירים באתר הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן. עוד דובר על ביטול הסדרי בלעדיות של רשתות גדולות במרכזים מסחריים, שמנעו ממתחרים קטנים כניסה לקניונים.
המשרד גם פרסם צו שקיפות מחירים, המחייב הצגת השוואה בינלאומית ברשתות הקמעונאיות. מהלך נוסף היה הגדרת גופים עסקיים גדולים כבעלי כוח שוק, גם במקרים שבהם הם אינם מונופול המחזיק בנתח הגבוה מ־50%. עוד מדובר על תמיכה של הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן באפליקציות להשוואת מחירים לצרכנות נבונה.
 
השר כהן מסר ל”מעריב־השבוע”: “יבואנים מנצלים בלעדיות בייצוג מותגים בינלאומיים לטובת מחירים גבוהים בישראל, מה שמביא לפערי מחירים לא סבירים ולא הגיוניים. אחד הגורמים המרכזיים ליוקר המחיה הוא חסימת היבוא המקביל. יבואנים מורשים שיחסמו תחרות במכוון ייבלמו. משרד הכלכלה והרשויות הכפופות אליו ימשיכו לקדם בנחישות מהלכים להורדת יוקר המחיה”.