דוח של ארגון העצמאים להב חושף לראשונה את רמת הסיכון הכרוכה בפתיחת עסק עצמאי, עד כדי סכנת הידרדרות למעגל העוני. לחלק גדול מהעצמאים אין חסכונות פנסיוניים או קופת גמל, כך שסכנת ההידרדרות במקרה של כישלון עסקי היא מהירה.



בהמשך לדוח העוני, שפורסם בשבוע שעבר, מצביעים ממצאי מחקר, שערך ד”ר רובי נתנזון, כי בעשור האחרון נוספו 14 אלף עצמאים למעגל העוני. “שיעור העוני בקרב העצמאים החמיר, ובמיוחד בקרב הילדים שבראש משפחתם עומד עצמאי. קיימת ירידה משמעותית בהשפעתם של תשלומי העברה ומסים על העצמאים העניים”, כותב ד”ר נתנזון בפתיחת הדוח.



נתוני הדוח מצביעים על חוסר היעילות של תשלומי ההעברה לעצמאים. כמו כן, השפעתם של תשלומי העברה על עצמאים נמוכה משמעותית מהשפעתם של תשלומים אלו על שכירים. חלקן היחסי של משפחות עצמאים בקרב כלל האוכלוסייה הענייה עלה במחצית האחוז. עם זאת, חומרת העוני, המתבטאת בפערי ההכנסות של משפחות העצמאים, רשמה שיפור על פי הדוח.


עו"ד רועי כהן. צילום: חננאל בן הראש


עו”ד רועי כהן, נשיא להב, מסר ל”מעריב־השבוע”: “את העובדות המצביעות על מצב העצמאים אי אפשר עוד לטאטא מתחת לשטיח. לעצמאים אין רשת ביטחון סוציאלית וגם תשלומי ההעברה של הביטוח הלאומי כמעט לא מסייעים”.

לדברי עו"ד כהן: “אסור לנו לתת יד להמשך הביזיון הזה. הממשלה חייבת לבנות תוכנית לאומית, שתתן מענה אמיתי ליכולת קיום בכבוד של עצמאים ושתעצור את המשך ההצטרפות של אלפי משפחות, שבראשן עומד עצמאי, למעגל העוני. אין מדובר בתקציבי עתק”.