שוק המנעולים עובר בימים האחרונים טלטלה בעקבות תביעות הדדיות שהוגשו על ידי חברת מולטילוק נגד רב בריח ושל האחרונה נגד מולטילוק. התביעות כוללות טענות קשות מצד שני הצדדים על התנהלות מונופוליסטית הנוגדת את חוק ההגבלים. אתמול הגישה רב בריח שבבעלות שמואל דונרשטיין תביעה בסך 20 מיליון שקל נגד חברת מולטילוק. התביעה הוגשה באמצעות עורכי הדין עפר פירט ודני בלנקין. העילה לתביעה היא שורה של עבירות לכאורה על ההגבלים העסקיים וניצול לרעה של כוח מונופוליסטי לצורך פגיעה חמורה בתחרות בתחום מוצרי הנעילה. בין הנתבעים גם חברת ייל מוצרי ביטחון, החברה השוודית אסא אבלוי (ASSA ABLOY), בעלת השליטה במולטילוק, ובכירים במולטילוק כמו המנכ”ל שמואל שטרנשוס.



התביעה הוגשה כתביעה שכנגד בהליך שמתנהל בבית המשפט המחוזי מחוז מרכז בפני השופט בנימין ארנון. נטען כי בשנים האחרונות היא נוהגת כמונופול דורסני ואינה בוחלת באמצעים כדי למוטט מתחרים על מנת לשמר את המונופול.



נטען שמולטילוק היא מונופול כמעט בלעדי בתחום הצילינדרים לדלתות ביטחון ושמנעולן שלא מסוגל לספק שירותי שכפול ומכירת מוצרי נעילה לא יכול לשרוד כמנעולן בישראל. מנעולנים שרוצים לשכפל מפתחות של מולטילוק נדרשים לשכור ממנה מכונת שכפול ייחודית.



עוד נטען כי החברה השתלטה בעסקה סודית שלא דווחה לממונה על ההגבלים העסקיים על חברת עמדת מפתח, שהפעילה עד 2015 עמדות שכפול מפתחות ומכירת מוצרי נעילה ליד הקופות בחנויות רשת ACE. רב בריח העריכה את הנזק שנגרם לה בגין הפגיעה הגסה בתחרות ב־50 מיליון שקל, אך בגלל צורכי אגרה היא העמידה את התביעה על 20 מיליון שקל בלבד.



נזכיר, כי רב בריח עצמה מכרה לפני מספר שנים את מולטילוק לקבוצת יזמים מחו”ל. באפריל 2016 הגישה מולטילוק נגד רב בריח תביעה דומה בסך 10 מיליון שקל בעילה דומה. בתביעה נטען כי רב בריח מנצלת את כוחה כמונופול (יותר מ־50% מהשוק) לפגיעה בתחרות בכך שיחד עם מכירת הדלת היא מחייבת לקוחות בהתקנת המנעול או הצילינדר מתוצרה בלבד.



רב בריח טענה בתגובה שמדובר בתביעת סרק. ממולטילוק נמסר בתגובה באמצעות עו”ד גיל אוריון: “מדובר בניסיון כושל ליצור משקל נגד לתביעה שהגישה מולטילוק נגד רב בריח זה מכבר. מדובר בתביעה חסרת כל בסיס ומולטילוק תשמיע את דבריה בבית המשפט. נגד רב בריח תלויים ועומדים הליכים משפטיים שננקטו על ידי מולטילוק בקשר להתנהלות פסולה ולא חוקית של החברה”.



רב בריח ידעה בשנים האחרונות הצלחה עסקית והיא במגעים להקמת מפעל חדש באשקלון. במקביל, הבעלים שמואל דונרשטיין מנהל מגעים לרכישת מפעל נגב קרמיקה בירוחם. גם חברת מולטילוק הרחיבה את פעילותה. בשבועות האחרונים היא יצאה בתוכנית התייעלות וארגון מחדש של פעילותה. במסגרת זאת מרכז הפיתוח הבינלאומי למנעולים דיגיטליים של הקבוצה יועבר למפעל ביבנה. אסא אבלוי היא החברה הגדולה בעולם לפתרונות של מוצרי נעילה וביטחון חכמים עם מכירות בהיקף של 7 מיליארד יורו. המוצר הראשון שפותח במרכז היא מערכת נעילה חכמה המשדרגת את הכניסה לבית והופכת אותה לחכמה באמצעות אפליקציית טלפון חכם, קורא טביעת אצבע, קודן מספרים או שלט רחוק.