סקר בינלאומי מקיף חדש שנערך ב-17 מדינות באירופה ובישראל בסוף שנת 2016 ותחילת 2017 מעלה כי העשירונים הנמוכים בישראל סבורים כיום, לעומת העשור הקודם, כי השירותים הסוציאליים במדינה פחות תורמים לצמצום העוני ואי השוויון. בנוסף, בהשוואה למדינות באירופה, האוכלוסיות החלשות בישראל רשמו בעשור האחרון ירידה חדה בשביעות רצונם מרמת החיים של הקשישים והם פחות מאמינים ביעילותה של מערכת הרווחה לסייע לאדם שהכנסותיו נמוכות לחיות בכבוד בגיל השלישי.



בעוד שבעשור החולף חלה דווקא עלייה בשביעות הרצון של הישראלים מהכלכלה והחינוך, הפעם ישראל נמצאת בתחתית הרשימה בקטגוריות אלה. בציבור הכללי הישראלים נמצאים בתחתית המדד, פחות מסתדרים עם הכנסתם, ופחות מרוצים מתפקוד השירותים הסוציאליים. אלה הם חלק ממצאי הסקר החברתי האירופי המנוהל בישראל על ידי משרד המדע באחריות מכון ב.י. ולוסיל כהן למחקרי דעת קהל באוניברסיטת תל-אביב.



הסקר החברתי האירופי (European Social Survey - ESS) בוחן עמדות, ערכים והתנהגויות של מדגמים מייצגים, נערך בכל שנתיים בכל אחת מהמדינות המשתתפות בו ובכך מאפשר בחינת מגמות ארוכות טווח. הסקר הגדול הקיף הפעם מדגם גדול של כ-2500 נשאלים בישראל.



מניתוח נתוני הסקר שהופצו למדינות המשתתפות לפני שבועיים, נותחו במכון ב.י. ולוסיל כהן ואנחנו מביאים לראשונה עולה בין היתר:



מתוך הסקר. צילום: מכון ב.י. ולוסיל כהן למחקרי דעת קהל באוניברסיטת תל-אביב
מתוך הסקר. צילום: מכון ב.י. ולוסיל כהן למחקרי דעת קהל באוניברסיטת תל-אביב



דכדוך חוצה מגזרים


ישראל חולקה לשלוש רמות של הכנסה אבל בכל זאת בשביעות הרצון מרמת החינוך קיימת אחידות בין כל השכבות הסוציו-אקונומיות, כולם לא מרוצים ומעניקים ציון של 5 למערכת החינוך. גם בשביעות הרצון ממצבם של הקשישים קיימת אחידות יחסית. של ציון 4-5 וכך גם בציון לשירותים החברתיים הציבוריים כמו בריאות ורווחה שנע סביב 3.2 בלבד בכל שכבות החברה.



ההשוואות לאירופה – מי מרוצים יותר מכלכלת ארצם?


במדד שביעות הרצון של האזרחים מהכלכלה ישראל ממוקמת בסקר במקום ה-13 מתוך 18 מדינות. בשביעות הרצון מרמת מערכת החינוך במקום ה-16 בלבד, בשביעות הרצון מרמת החיים של האזרחים הותיקים במקום העשירי מתוך 18, ברמת השירותים החברתיים וצעדי הממשלה למניעת התפשטות העוני במקום ה-16 ובשאלה אם אנחנו מסתדרים עם ההכנסה שלנו, רק במקום ה-16 – עוקפים רק את רוסיה, אסטניה וצ'כיה מבין 18 המדינות בסקר כשבראש המרוצים מהכנסתם נמצאים אזרחי שבדיה, נורבגיה, הולנד, איסלנד, שוויץ, גרמניה ובריטניה.



שביעות רצון ממצב החינוך. צילום: מכון ב.י. ולוסיל כהן למחקרי דעת קהל באוניברסיטת תל-אביב
שביעות רצון ממצב החינוך. צילום: מכון ב.י. ולוסיל כהן למחקרי דעת קהל באוניברסיטת תל-אביב



בשביעות הרצון מהכלכלה ישראל עקפה רק את צרפת, רוסיה, סלובניה, פולין ואסטוניה. הרחק מעלינו במקומות הראשונים נמצאים אזרחי נורבגיה שבמקום הראשון, שוויץ, גרמניה, הולנד ושבדיה. אזרחי בריטניה ואירלנד העניקו לכלכלת ארצם ציון דומה. במדד החינוך ישראל עוקפת רק את רוסיה וברמת הציון לשירותים הסוציאליים רק את איסלנד ורוסיה.



"במדד האושר המציאות יותר מורכבת"


ד"ר אירית אדלר ממכון ב.י. ולוסיל כהן למחקרי דעת קהל באוניברסיטת ת"א שניתחה וערכה את נתוני ה- ESSאומרת למעריב-השבוע: "אנחנו רגילים לשמוע מנתוני סקרים ודוחות בינלאומיים (כמו למשל סבב 6 של ה-ESS משנת 2012) שישראל נמצאת במקומות גבוהים במידת האושר של האזרחים. עם זאת, הנתונים הללו מראים שתמונת המציאות מעט יותר מורכבת. הישראלים פחות שבעי רצון מהכלכלה ומשירותי הרווחה מאשר מדינות רבות באירופה ונתונים כאלה צריכים להילקח בחשבון בתכנוני מדיניות עתידיים".