הוועדים השונים בחברת טבע התכנסו אתמול לישיבות חירום כדי לדון בדרכי הפעולה והתגובה להפעלת תוכנית ההבראה הקשה ביותר בתולדות החברה. התוכנית, שתיחשף היום (חמישי) רשמית, גובשה על ידי המנכ"ל החדש קאר שולץ ובמרכזה פיטורי 3,000 מתוך 7,000 העובדים בישראל, חלקם בחוזים אישיים וחלקם בהסכמים קיבוציים. העובדה שמדובר במנכ"ל לא ישראלי, שאינו מחובר להוויה המקומית, אילצה את ההנהלה להתיישר עם תוכנית ההתייעלות האכזרית.
 
הפיטורים ייעשו בעקבות סגירת פעילויות במטה הנהלת החברה בפתח תקווה (שם יפוטרו 500 מתוך 1,500 העובדים), פעילות המחקר והפיתוח בנתניה, מכירת המפעל בקריית שמונה וסגירת פעילויות ברמת חובב. כמו כן קיימת תוכנית, הנחשפת כאן לראשונה, למכירת חברת הפצת התרופות סלא, שבאופן אירוני קרויה על שם משפחות המייסדים סלומון, לוין ואלשטיין.
 
מכירת החיסול של מרבית הפעילות בישראל נועדה לאפשר את העברת מרכז הכובד של הפעילות הגנרית לחו"ל. הפעילות הגנרית מהווה את מרכז הכובד של מכירות טבע בעולם. תוכנית ההתייעלות לוותה בחילוקי דעות פנימיים בהנהלת החברה לנוכח הפגיעה הקשה בישראל. מי שמיהר להתקפל ולהתפטר היה יצחק פטרבורג, מנכ"ל טבע הזמני ויו"ר הדירקטוריון, שלא מצא את מקומו בחברה במבנה הניהולי החדש.

התוכנית שהוביל המנכ"ל החדש נועדה להביא לחיסכון הוצאות בסכום הנאמד ב־1.5 מיליארד שקל לשנה. היא אמורה להקל על תזרים המזומנים ועל יכולת החברה לפרוע את חובותיה, הנאמדים לשנה הקרובה בלבד בכ־20 מיליארד שקל. הנהלת טבע אמורה לחשוף היום באופן רשמי את פרטי התוכנית בפני ההסתדרות, המתנגדת לחלקים ניכרים ממנה. יוצא דופן בעניין זה הוא נשיא התאחדות התעשיינים שרגא ברוש שאמר ל"מעריב": "טבע היא חברה רב־לאומית שנקלעה למשבר כתוצאה מטעות ניהולית.

קאר שולץ, מנכ"ל טבע. צילום: יח"צ
קאר שולץ, מנכ"ל טבע. צילום: יח"צ


אין ספק שצריך לצמצם הוצאות וכוח אדם ואני לא מתפלא שיש כוונה לפטר מאות עובדים. למרות ההתנגדות הגורפת, אני תומך בפיטורים כי מדובר בצעד הכרחי כדי לייצב את הספינה ולהציל את החברה. זו חברה עם הרבה ידע וטכנולוגיה שאסור שיירדו לטמיון".
 

במערכת הפוליטית נשמעים דברי ביקורת חריפים ביותר נגד המהלך. ח"כ שלי יחימוביץ', יו"ר הוועדה לביקורת המדינה, אמרה: "טבע גם נפטרת בקלות מעובדיה, גם מרפדת את בכיריה בפינוקים כמו הצמדת מכונית יגואר חדשה בשווי 1.3 מיליון שקל למנכ"ל קאר שולץ וגם מקבלת הטבות של מיליארדים מהמדינה".
 
ליחימוביץ' הצטרף חברה למפלגת העבודה, ח"כ איציק שמולי, שאמר: "טבע מלמדת את כולנו שיעור כואב בכפיות טובה ובחזירות. אחרי שקיבלה הטבות מס במיליארדים כדי לעודד תעסוקה, דוחפים שם לפיטורי ענק, והעובדים הם שישלמו את המחיר".
 
יו"ר ועדת הכספים משה גפני (יהדות התורה) אמר אתמול כי יכנס בשבוע הבא את הוועדה לדיון דחוף על מצבה של טבע. גם הוועדה לביקורת המדינה תקיים דיון חירום בנושא הפיטורים. שר הכלכלה והתעשייה אלי כהן (כולנו) טען כי עובדי טבע אינם צריכים לשאת את מחיר הכישלונות של החברה בחו"ל. "נילחם על כל עובד", הדגיש השר. "טבע הצליחה בזכות המענקים שקיבלה מהמדינה ובזכות פיתוחים טכנולוגיים של מדענים ישראלים".


ניסנקורן: "בושה, נשבית את המשק"
יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן הכריז אמש על שביתה כללית במשק ביום ראשון עד הצוהריים, כהזדהות עם עובדי טבע. בתוך כך, מפעלי טבע בארץ יושבתו במהלך כל יום ראשון. "המשק כולו ישבות כסולידריות עם עובדי טבע – עיריות, בנקים, תחבורה ציבורית, קופות החולים ונתב"ג. כולם ישבתו עד הצוהריים", הודיע ניסנקורן במסיבת עיתונאים מיוחדת שכינס בבית הוועד הפועל של ההסתדרות. לצדו נכחו עשרות חברי ועדי עובדים של מפעלי טבע וראשי ועדים גדולים במשק, בהם יו"ר ועדת עובדי רשות שדות התעופה פנחס עידן.
 
ניסנקורן תקף בחריפות את ההתנהלות בטבע: "אני מזהה רצון אדיש וקר לחסל, לפטר, לראות מספרים. לא ניתן לזה יד. נתחיל ביום ראשון עד שנפתור את הבעיה הזאת. בכל יום נחליט על צעדי התגובה", הוא הזהיר.
"טבע, ספינת הדגל של התעשייה, הופכת מול העיניים שלנו לסמל של חורבן התעשייה הישראלית. טבע, שקמה על הראש הישראלי, על המצאה וחזון של מכון ויצמן, שקידשה את הכחול־לבן, זונחת את העקרונות שלה ונוטשת את חזון המייסדים שלה", אמר ניסנקורן. "אני חושב שהיום אלי הורוביץ והמייסדים של טבע מתהפכים בקברם. זה לא היה קורה אם הם עדיין היו בהנהלת טבע".
 
ניסנקורן תקף גם את חברי דירקטוריון טבע, שהצביעו בעד תוכנית הפיטורים ההמונית: "לא נתפס איך דירקטורים, גם ישראלים, מרימים יד בכזאת קלות והידיים שלהם לא רועדות", הוא אמר. "7,000 משפחות תלויות בטבע. הן לא ישנות בלילה, הן לא עוצמות עין. מה הן יגידו לילדים שלהן? מנכ"ל טבע קיבל מענק חתימה של 20 מיליון דולר והיחידים שנושאים בעלות הזו הם העובדים. הצעד הראשון שלו ושל ההנהלה הוא פיטורים במדינת ישראל. פשוט בושה".
 
ניסנקורן טען עוד שמאז 2006 קיבלה טבע הטבות מס ממדינת ישראל בסך כולל של 22 מיליארד שקל. "טבע ידעה לקחת את ההטבות האלה ועכשיו היא מפנה עורף למדינה ולאזרחים שלה", הוא האשים ודרש מהממשלה לפעול בנחישות למניעת הפיטורים ההמוניים. "ממשלת ישראל לא יכולה לעמוד מנגד ולמלא פיה מים. כמו שהיא נותנת את ההטבות, עכשיו היא צריכה לדרוש פתרון", הוא הוסיף.