הנהלת טבע צפויה להודיע היום (חמישי) בשעה 14:00 על תוכנית הפיטורים שלה בארץ. על פי הדיווחים, התכנית היא לפטר למעלה מ-3,000 עובדים, שהם קרוב למחצית מכוח העבודה שלהם בארץ. צחי ברמר ממטה ועד עובדי טבע בפתח תקווה סיפר הבוקר בראיון בגלי צה"ל סיפר על התחושות בקרב העובדים. "אני עובד בחברה כבר 22 שנה ועכשיו אנחנו כמעט ולא עובדים", הסביר, "כרגע אנחנו מתעסקים בעיקר בעתיד החברה ומנסים להיות חזקים אחד בשביל השני". הוא הוסיף: "כולנו חוששים כי אין לנו מושג מה יהיה בעתיד, אנחנו מדברים ממש על פיגוע במונחים של מדינת ישראל".



העובד ציין כי עד אתמול בשעות אחר הצהריים, פניותיהם לחברה במטרה להבין את המצב ולקיים ניסיון הידברות כדי למנוע את הפיטורין "נענה בשלילה". הוא הוסיף: "לשמחתנו יושב ראש ההסתדרות הכריז על שביתה במשק ביום ראשון עד שעות הצהריים ואנחנו מקווים שזה יעורר את הממשלה בכלל, ואת שר האוצר והנהלת החברה בפרט".



אבי ניסנקורן. צילום: אבשלום ששוני



"העובדים הפשוטים משלמים את המחיר"



ברמר הסביר: "אני לא חושב שאפשר להכריח את החברה לחזור מהפיטורים". הוא אמר כי העובדים "מבינים שהחברה חייבת תהליך הבראה, ולא באשמת 6,600 עובדים מסורים בישראל". לדבריו, הדבר קרה בעיקר באשמת הניהול הכושל שהיה בחברה בשנים האחרונות, לצד רכישות כושלות. "בחברה התנהגו בראוותנות", טען, "מי שמשלמים את המחיר פה אלה העובדים הפשוטים, שהאמינו שיעבדו בחברה עד הפנסיה, זאת בעוד שהבכירים הלכו הביתה עם פיצויים גבוהים".



מה אלי הורוביץ ז"ל היה חושב על המצב הנוכחי?


זכיתי לעבוד בתקופתו, וגם אז היו משברים. אלי הורוביץ בגדולתו, כינס את העובדים והסביר שהמצב קשה ולכן הוא נאלץ לבצע שינויים והחלטות כואבות. אבל הוא דאג להבטיח, וגם קיים, שיחזיר את הדברים שהוא לקח. העובדים סמכו עליו, הוא היה כואב על המצב הנוכחי, על מפעל חייו שיורד לטימיון.



במסגרת תוכנית ההבראה: כמחצית מהעובדים יפוטרו




הוועדים השונים בחברת טבע התכנסו אתמול לישיבות חירום כדי לדון בדרכי הפעולה והתגובה להפעלת תוכנית ההבראה הקשה ביותר בתולדות החברה. התוכנית, שתיחשף היום (חמישי) רשמית, גובשה על ידי המנכ"ל החדש קאר שולץ ובמרכזה פיטורי 3,000 מתוך 7,000 העובדים בישראל, חלקם בחוזים אישיים וחלקם בהסכמים קיבוציים. העובדה שמדובר במנכ"ל לא ישראלי, שאינו מחובר להוויה המקומית, אילצה את ההנהלה להתיישר עם תוכנית ההתייעלות האכזרית.
 
הפיטורים ייעשו בעקבות סגירת פעילויות במטה הנהלת החברה בפתח תקווה (שם יפוטרו 500 מתוך 1,500 העובדים), פעילות המחקר והפיתוח בנתניה, מכירת המפעל בקריית שמונה וסגירת פעילויות ברמת חובב. כמו כן קיימת תוכנית, הנחשפת כאן לראשונה, למכירת חברת הפצת התרופות סלא, שבאופן אירוני קרויה על שם משפחות המייסדים סלומון, לוין ואלשטיין.

קאר שולץ, מנכ"ל טבע. צילום: יח"צ
קאר שולץ, מנכ"ל טבע. צילום: יח"צ

 
מכירת החיסול של מרבית הפעילות בישראל נועדה לאפשר את העברת מרכז הכובד של הפעילות הגנרית לחו"ל. הפעילות הגנרית מהווה את מרכז הכובד של מכירות טבע בעולם. תוכנית ההתייעלות לוותה בחילוקי דעות פנימיים בהנהלת החברה לנוכח הפגיעה הקשה בישראל. מי שמיהר להתקפל ולהתפטר היה יצחק פטרבורג, מנכ"ל טבע הזמני ויו"ר הדירקטוריון, שלא מצא את מקומו בחברה במבנה הניהולי החדש. 

התוכנית שהוביל המנכ"ל החדש נועדה להביא לחיסכון הוצאות בסכום הנאמד ב־1.5 מיליארד שקל לשנה. היא אמורה להקל על תזרים המזומנים ועל יכולת החברה לפרוע את חובותיה, הנאמדים לשנה הקרובה בלבד בכ־20 מיליארד שקל. הנהלת טבע אמורה לחשוף היום באופן רשמי את פרטי התוכנית בפני ההסתדרות, המתנגדת לחלקים ניכרים ממנה. יוצא דופן בעניין זה הוא נשיא התאחדות התעשיינים שרגא ברוש שאמר ל"מעריב": "טבע היא חברה רב־לאומית שנקלעה למשבר כתוצאה מטעות ניהולית.