ענקית התרופות טבע צפויה להודיע היום (חמישי) על תוכנית הפיטורים שעלולה להסתכם באלפי עובדים בכל רחבי הארץ. על פי ההערכות, אלפי עובדים צפויים למצוא עצמם מפוטרים. בעקבות כך, יו"ר ההסתדרות, אבי ניסנקורן, הודיע אתמול כי ההסתדרות החליטה להשבית את המשק ביום ראשון הקרוב.


אחת מהעובדות שחוששת לעתיד חבריה היא אילנה אברהם, שעובדת כבר 18 שנים בחברה בכפר סבא. בשיחה עם אילה חסון ב-103FM סיפרה אברהם על התחושות והאשימה את הנהלת החברה במצב אליו הגיעה.

הפגנות עובדי טבע - צילום: דוברות ההסתדרות


"ישנה תחושה של מועקה ואי וודאות. אני באופן אישי לא צפויה לפיטורים, אך כולנו מלאים בצער וכאב, זו תקופה לא קלה לכל העובדים. כשעובד אינו רגוע בעבודתו הוא יעשה יותר טעויות בעבודה וזה יוביל אותו ישירות לחשש מפיטורים". 



את זכית לראות רווחים מההצלחות של טבע?
"העובדים קיבלו מעט בונוסים, לא מעבר, ההנהלה לקחה כל השמנת. למה בתקופה כה קשה של החברה המנכ"ל החדש צריך לנסוע ברכב יוקרתי? מפטרים עובדים שלא אשמים בעסקאות הכושלות של ההנהלה".



הפגנת עובדי מפעל טבע בקרית שמונה. צילום: דוברות ההסתדרות





אלי ציפורי מ'גלובס' עלה גם הוא לשידור והתייחס גם הוא למשבר. לדבריו, "טבע ביצעה עסקת ענק בהיקף 40 מיליארד דולר. היה זה הימור שנעשה ללא בקרה של הדירקטוריון אשר שימש כחותמת גומי והוביל את טבע לחובות עצומים".  העיתונאי הוסיף: "ההנהלה שרקחה את העסקה הזו כבר הוחלפה אך עדיין ישנם אנשים שיזמו את העסקה ונמצאים בה. אנשי הדירקטוריון היו צריכים למנוע את העסקה הזו ולמנוע את מחול השדים הזה. נורות האזהרה הבהבו גם אז ובסופו של דבר העובדים משלמים את המחיר. כיום טבע נמצאת בניסיון הישרדות כתוצאה מהחובות ולכן היא חייבת לקצץ. במידה ולא תבצע את הפיטורים החברה עלולה להיקלע לחדלות פירעון, לא תוכל להחזיר את חובותיה ותקלע לפשיטת רגל. טבע חייבת לפטר עובדים". 

על הודעתו של יו"ר ההסתדרות להשבית את המשק ביום ראשון כתוצאה מהחלטת 'טבע' לפטר המוני עובדים טען ציפורי: "אני לא חושב שההסתדרות צריכה לסגור את המדינה, צריכה להיות הידברות. טבע לא ניהלה את המשבר אלא המשבר ניהל אותה. כיום אין הידברות בין חברת טבע לבין ההסתדרות ועדי העובדים. כך לא מנהלים משבר קשה שכזה. טבע עומדת לאבד את הצביון הישראלי שלה לחלוטין, מספר העובדים יחזור אחורה ב-14 שנים".



בנוגע להטבות המס שקיבלה החברה לאורך שנים רבות טען אלי ציפורי: "הסתבר כי 'טבע' קיבלה הטבות מס מהמדינה בהיקף 20 מיליארד שקלים במשך 10 שנים. ל'טבע' הייתה תרופה מוצלחת בשם 'קופקסון' ממנה היא הרוויחה כ-10 מיליארד שקלים מבלי לשלם עליהם מס. הכל עבר דרך חברי הכנסת בוועדות הכספים שתפרו חוק במיוחד לטובת החברה. מי שאישר זאת היה בנימין נתניהו כשר האוצר ויהודה נסרדישי שהיה מנהל רשות המסים. חשוב להדגיש, זה בסדר לאפשר הטבות מס לחברה משגשגת אך אי אפשר לעשות זאת ללא בקרה. המדינה לא יכולה להאשים את 'טבע' בדבר, הכל עבר דרכה והכל נעשה באופן חוקי על פי אישורי הממשלה".