חברת טבע הודיעה היום (חמישי) כי 25 אחוז מעובדיה ברחבי העולם - יפוטרו, זאת במסגרת "תוכנית ההתייעלות" של החברה. מדובר בכ-14 אלף עובדים, 1,700 מהם בישראל. בנוסף, החברה הודיעה כי תפסיק לשלב דיבידנדים וכי במסגרת צעדי היעילות הם צפויים לחסוך, עד סוף שנת 2019, שלושה מיליארד דולרים. מיד עם סיום ההכרזה, המסחר במניית החברה בבורסה הופסק לשעה ולאחר שחזר, מניית החברה מזנקת ועולה כעת ב-12.76%


אבי ניסנקורן על משבר טבע - צילום: אבשלום ששוני
יו"ר ההסתדרות, אבי ניסנקורן יצא מהפגישה עם חברי הנהלת טבע ואמר: "היתה פגישה לא קלה. טבע הודיעה על  1,700 מפוטרים כאן בישראל, ובסוף מדובר על סגירה של מפעל אחד לפחות. המספרים האלה אינם מקובלים עלינו, השביתה תתקיים כמתוכנן ביום ראשון".

מנכ"ל החברה קאר שולץ אמר כי "התוכנית הזו תשפיע על כל היחידות העסקיות בכל יחידות טבע ברחבי העולם". לדבריו, "מי שיפוטר יקבל מכתב על כך ב-90 ימים הקרובים". הוא הסביר: "לפני שבועיים הודענו על ארגון מחדש, היום אנחנו מתחילים את השינוי שצפוי להיות מבני ומקיף. זה חיוני להחזיר את הביטחון הפיננסי שלנו ולייצב את העסק שלנו". שולץ הוסיף: "אנחנו לוקחים אחריות ומבצעים פעולות מכריעות כדי להפחית את בסיס העלות שלנו ברחבי העולם העסקי, ועל מנת להיות חברה יעילה יותר ורווחית יותר".
 
המנכ"ל הסביר כיצד התוכנית תבוצע. "נהיה זהירים ונישאר ממוקדים בהשגת הכנות ותזרים מזומנים, על מנת לוודא שטבע מוכנה לעמוד בכל התחייבותיה הפיננסית", אמר, "טבע תעשה זאת על מנת לייעל את בסיס העלות שלה תוך הבטחה כי נגן על ההכנסות שלנו ועל יכולות הליבה שלנו. אנחנו נבטיח צמיחה ארוכת טווח. אנחנו צופים השקות מוצלחות לתרופות "אוסטדו" ו"פרמאנזומאב"".

שר הכלכלה והתעשייה אלי כהן (כולנו) הגיב להחלטה ואמר כי "בעקבות הפניות והשיחות עם הנהלת טבע, הודגשה המחויבות שלה לעובדים בכלל ולפריפריה בפרט והיא הוציאה את עובדי הנגב והגליל ממעגל הפיטורים. אנו נמשיך לפעול למול החברה לצמצום הפיטורים בשאר האזורים".

 דובר ההסתדרות יניב לוי מסר כי "מדובר בשעה קשה לתעשייה הישראלית ולמשק כולו. חברת טבע שנולדה כאן וכרכה את גורלה במדינת ישראל, מעוניינת להתנתק מהמורשת ההיסטורית של מייסדיה, תוך רמיסת הערכים שעליהם הוקמה החברה. אנו מצפים מהנהלת טבע להתעשת ולזכור כי ישראל היא הבית של טבע".

נשיא התאחדות התעשיינים, שרגא ברוש, אמר כי "מדובר ביום עצוב הן לתעשייה הישראלית והן לעובדיה. שוחחתי עם שר הכלכלה והתעשייה, עם יו"ר ההסתדרות ועם הנהלת החברה ובכוונתנו לנסות ולתת פתרון מיידי ומהיר למפוטרים, כך שימצאו בית חדש בתעשייה הישראלית. הפיטורים הם החלטה עסקית שכפי הנראה מחויבת המציאות אבל אי אפשר להסתיר את העובדה שהמציאות היא עצובה ומדאיגה, הן לתעשייה הישראלית והן לעובדיה". 

על כוונת ההסתדרות להשבית את המשק ביום ראשון, אמר ברוש שהוא מבין את יו"ר ההסתדרות, אבל "עם זאת, אין שום אפקט להשבתת המשק בגלל קבלת ההחלטות בחברת טבע והשבתה כזו תפגע בהכרח בפעילות העסקית, בחברות הישראליות ובעובדיהן".

נתניהו למנכ"ל: מנע פגיעה בעובדים שבישראל

מוקדם יותר היום, ראש הממשלה בנימין נתניהו שוחח בטלפון עם מנכ"ל החברה, קאר שולץ. ראש הממשלה נתניהו אמר לשולץ כי הוא מודאג ממצב החברה, וביקש שטבע תמזער ככל שניתן פגיעה בעובדים הישראלים ובייחוד בעובדים בפריפריה. 

שולץ אמר לנתניהו בתגובה כי הוא יעשה מאמץ עליון לצמצם את הפגיעה בעובדי החברה. עוד אמר נתניהו למנכ"ל כי עליו לעשות כל שיוכל לשמור על הזהות של טבע כחברה ישראלית, ושולץ הבטיח לראש הממשלה כי כך יהיה. יש לציין כי המנכ"ל החדש, קאר שולץ, שמוביל את תוכנית ההתייעלות, מתכוון לבצע את המהלך בהקדם ולשלוח את העובדים כבר במהלך חודש ינואר לביתם. לקראת ההודעה, הפגינו היום בשעות הבוקר מאות מעובדי המפעל בקרית שמונה.

עובדי טבע מפגינים בקרית שמונה. צילום: מאיר וקנין


המפגינים, שהיו מחוץ לשערי המפעל באזור התעשייה הצפוני של העיר, חסמו את שעריו. בהמשך יצאו העובדים יחד עם יו"ר ההסתדרות במרחב גליל עליון יונה פרטוק ותושבים מהעיר ומהסביבה, לצעדת מחאה בכביש 99. במקביל לכך, עובדי מפעל טבע טק בנאות חובב עזבו בשעה 11:00 את עמדותיהם והתרכזו בשערי המפעל להפגנת מחאה נוספת.

מנהלי חברות הייטק למפוטרי טבע: "בואו להיקלט אצלנו"
 
בתוך כך, מוקדם יותר היום, מנהלי חברות הייטק רבות יצאו במכתב משותף הקורא למפוטרי החברה להיקלט אצלם. בין החברות ששותפות ליוזמה: יוטפו, פיוניר המחפשים אנשים בשרות לקוחות ומהנדסים, קלטורה המציעים בנוסף לקליטת עובדים גם סיוע למפוטרים לקראת ראיונות עבודה, קורטיקה המחפשים עובדים מתחום מוצר טכני, בידלגו, אינראקטיב, ווינדוורד, וויביטז המעוניינים להעסיק עובדים בעיקר בתחומי פיתוח מוצר וקריאייטיב.

במכתב ששיגרו המנכ"לים נכתב: "כמו כל עם ישראל, התעוררנו למציאות שחברת טבע החליטה והודיעה על פיטוריהם של אלפי עובדים בישראל. אולי החברה הכי 'ישראלית' שצמחה פה בעשורים האחרונים. החברה החליטה לחסל פעילויות שלמות בארץ והודיעה על כך בהודעה לקונית לבורסה". 

הפגנת עובדי מפעל טבע בקרית שמונה. צילום: דוברות ההסתדרות


"ואתם העובדים - מה אתכם? אנו מאמינים שכל סוף הוא התחלה חדשה. גם את חלקינו פיטרו מחברות הייטק במהלך השנים, אך לעתים זה גורם לחשוב אחרת. לצאת מאזור הנוחות שלי ולחשוב איך אני יכול למקסם את הפוטנציאל שלי ושל האנשים שמסביבי. לכן אנו מציע לכם לבדוק מה קורה עם הסטארטאפים הישראלים. נכון לעכשיו, ההייטק הישראלי צמא לגיוס מאות ואלפי עובדים חדשים למשרדים שונים, בהם אנשי פיתוח ותכנות, מכירות, ניהול לקוחות ושיווק ועוד. מי שרוצה להיות חלק ממשהו ישראלי, גדול, משפיע ולאורך זמן מוזמן לפנות אלינו. להתראות בקרוב, נשמח לקלוט כל עובד פוטנציאלי".

עובדת טבע: "ישנה תחושה של מועקה ואי וודאות, כולנו מלאים בכאב"

ענקית התרופות טבע צפויה להודיע היום (חמישי) על תוכנית הפיטורים שעלולה להסתכם באלפי עובדים בכל רחבי הארץ. על פי ההערכות, אלפי עובדים צפויים למצוא עצמם מפוטרים. בעקבות כך, יו"ר ההסתדרות, אבי ניסנקורן, הודיע אתמול כי ההסתדרות החליטה להשבית את המשק ביום ראשון הקרוב. 
אחת מהעובדות שחוששת לעתיד חבריה היא אילנה אברהם, שעובדת כבר 18 שנים בחברה בכפר סבא. בשיחה עם אילה חסון ב-103FM סיפרה אברהם על התחושות והאשימה את הנהלת החברה במצב אליו הגיעה.

"ישנה תחושה של מועקה ואי וודאות. אני באופן אישי לא צפויה לפיטורים, אך כולנו מלאים בצער וכאב, זו תקופה לא קלה לכל העובדים. כשעובד אינו רגוע בעבודתו הוא יעשה יותר טעויות בעבודה וזה יוביל אותו ישירות לחשש מפיטורים". 

את זכית לראות רווחים מההצלחות של טבע?
"העובדים קיבלו מעט בונוסים, לא מעבר, ההנהלה לקחה כל השמנת. למה בתקופה כה קשה של החברה המנכ"ל החדש צריך לנסוע ברכב יוקרתי? מפטרים עובדים שלא אשמים בעסקאות הכושלות של ההנהלה".