איום ששוגר בשבוע שעבר מצד משרד הכלכלה, לשקול חקיקה לביטול רטרואקטיבי של הטבות מס, אילץ את הנהלת חברת טבע להימנע מסגירת מפעלים בפריפריה. כזכור, טבע קיבלה בעשור האחרון הטבות מס בהיקף 20 מיליארד שקל, שאת חלקן איימו לשלול. עקב כך, המפעלים ברמת חובב, המעסיקים יותר מאלף עובדים, לא ייפגעו. כמו כן הוחלט להימנע מסגירה מיידית של מפעל מגדה בקריית שמונה, המעסיק 350 עובדים, ולנסות למכור אותו.



גורל דומה צפוי למפעל באשדוד, העוסק בייצור מכשור רפואי לבתי חולים ומעסיק 150 עובדים, וגם לחברת השיווק והפצת התרופות סלא, שנוסף על טבע פועלת גם עבור חברות אחרות. את המכה הקשה ביותר יספגו שני מפעלי החברה בירושלים, המעסיקים יותר מאלף עובדים. הכוונה היא לסגור את שניהם. מנכ"ל טבע קאר שולץ דיווח בסוף השבוע על הכוונה לפטר 1,700 מעובדי החברה, חלקם הארי במהלך 2018.



אולם אם מביאים בחשבון את הכוונה למכור לצד ג' מפעלים נוספים (שעובדיהם לא נמנו במניין המפוטרים) ואת הכוונה לבצע צמצומים נוספים במטה הניהולי של החברה בפתח תקווה, הרי שמספר העובדים בקבוצת טבע ישראל יירד לפחות באלף עובדים נוספים, כך שצמצום מצבת העובדים יסתכם ב־2,700 עובדים ואולי אף יותר.



שר הכלכלה והתעשייה אלי כהן אמר בסוף השבוע: "למרות הפגיעה הקשה בטבע, צריך להיזהר שלא לשפוך את התינוק עם המים אלא לתת לחברה סיכוי להתאושש. שיחות שניהלתי עם ראשי החברה בימים האחרונים מנעו את הרחבת תוכנית הפיטורים ופגיעה אפשרית בתעסוקה, בפריפריה בכלל ובנגב ובגליל בפרט". הוא הביע את תקוותו כי טבע תחזור במהירות למסלול צמיחה והבטיח כי יעמיד לרשות החברה את כל הסיוע האפשרי.



בתוך כך, ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר משה כחלון ייפגשו השבוע עם מנכ"ל טבע כדי לשמוע ממנו כיצד בכוונת החברה להתחזק לצאת מהמשבר ולהמשיך לצמוח תוך צמצום מספר המפוטרים.



"אני כואב את כאבם של כל עובדת ועובד. נעשה את כל הנדרש בכדי לצמצם את הפיטורים. אני מצפה מהחברה שהייתה במשך עשרות שנים סמל ישראלי להצלחה בינלאומית לפעול ביתר שאת כדי למזער את הפגיעה בבסיס האם של החברה בישראל. הממשלה תשתמש בכל הכלים העומדים לרשותה כדי לסייע לכל עובד מובטל", אמר כחלון.



ואילו ח"כ עפר שלח (יש עתיד) מיהר להגיש הצעת חוק המיישמת את מסקנות הוועדה בראשות מנכ"לית האוצר לשעבר יעל אנדורן. הצעת החוק משנה את חוק עידוד השקעות הון כך שחברות הענק, שמקבלות את עיקר הטבות המס, יחויבו לעמוד בקריטריונים של תעסוקה וצמיחה לאורך זמן. "המצב הנוכחי, שבו המדינה מעניקה לטבע 20 מיליארד שקל בהטבות מס, וטבע אינה מחויבת אפילו לשמור על עובדיה, הוא בלתי נסבל. המקרה של טבע מוכיח שהמודל הנוכחי פשוט לא עובד", אמר ח"כ שלח.