ח"כ שלי יחימוביץ' (המחנה הציוני) חשפה הבוקר (שני) כי חברת טבע מסרבת לשלם מיליארד וחצי שקלים מס בגין 2014, ומיליארד וחצי שקלים נוספים בגין 2015, אף שאלה היו שנים שבהן אמנם נהנתה מהקלות מפליגות במס, אך כבר הפסיקה ליהנות מ-0% מיסוי. בפתח ישיבתה של הועדה לביקורת המדינה בראשותה, שעסקה בסוגיית המאצ'ינג בתקציבי הרווחה ותרומתו השלילית לפערים בין הרשויות, פתחה יחימוביץ' בהודעה על המתרחש בטבע, תוך שהיא מותחת ביקורת חריפה על התנהלותם של שר האוצר כחלון ושל יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן. 

היא הוסיפה כי אתמול אמר מנכ"ל טבע קאר שולץ לצוותים שליוו אותו כי אין לו כוונה "לזוז במילימטר", וכי אין לו כוונה לשנות את מהלכיו, ונשמע אומר: "איימתם עלי בלפחות שבוע של שביתה ולא היה אפילו יום אחד של שביתה; איימתם שיפגעו לנו בהטבות ועכשיו רוצים לתת לנו עוד". 

שלי יחימוביץ'. צילום: פלאש 90
שלי יחימוביץ'. צילום: פלאש 90
בסוגיית המיסוי אמרה יחימוביץ': "כל הזמן מדברים על העשרים מיליארד שטבע קיבלה. על אותו אפס אחוז עגול מס שהיא שילמה עשר שנים, והסתיים לכאורה ב-2013. אז הנה אני רוצה לגלות לכם משהו: טבע, עדיין, לא שילמה שקל אחד מס למדינה גם אחר כך. וגם היום היא ממשיכה לשלם אפס אחוז מס. לא מסכימה לשלם. רבה עם רשות המיסים. זה עימות שאיש לא שומע עליו כי רשות המיסים לא מדווחת על שומות פתוחות. אסור לה. אבל לי מותר, יש לי חסינות מהותית. אז הנה: טבע חייבת לכל הפחות מיליארד וחצי על 2014 ומיליארד וחצי על 2015. זה מידע שקבלתי היישר מגורמים אמינים ביותר ברשות המיסים, והם מדגישים שזו הערכה מקלה".

"חזירות ותאוות בצע" 

יחימוביץ' הוסיפה לתקוף בחריפות את ענקית התרופות: "שימו לב לאבסורד, לחוצפה, לעזות המצח: באותן עשר שנים טובות ושמנות שבהן היא נהנתה משיעור מס בלתי נתפס של 0%, והרוויחה סכומי עתק,  היו לה גם, פה ושם, הפסדים. היא הסתירה אותם. אגרה אותם ליום פקודה – היום שבו, למרבה הזוועה, היא תצטרך לשלם קצת מיסים למדינה שפינקה אותה במשך עשור. ועכשיו הם רוצים להתקזז על זה. ושוב לא משלמים מס. פשוט חזירות, חוצפה ותאוות בצע". 

"שביתת טשטוש". עובדי טבע מפגינים הבוקר באשדוד. צילום: דוברות ההסתדרות
"שביתת טשטוש". עובדי טבע מפגינים הבוקר באשדוד. צילום: דוברות ההסתדרות
יחימוביץ' הוסיפה כי רשות המיסים יכולה להוציא כבר היום שומה 03, שמשמעותה הנחייה לטבע לשלם לאלתר את המס שהיא חייבת, כפי שהרשות נוהגת ביחס לעסקים 'רגילים.' באשר להסתדרות ציינה יחימוביץ' כי "אין שביתה ולא היתה שביתה בטבע. שביתה אמיתית הייתה צריכה לכלול את כל מפעלי טבע, שביתה שהייתה עולה להם 60 מיליון דולר ליום ומכאיבה להם באמת". 
יחימוביץ' אמרה כי השביתה הכללית במשק אתמול היתה שביתת טשטוש והרדמה, ללא דרישות וללא יעדים, וכי אם כחלון וניסנקורן היו מפעילים את כלי המיסוי ואת כלי השביתה באופן נחרץ וחד, שולץ כבר היה עושה את החישובים הנדרשים ומבין שהמהלך האלים בישראל יעלה לו יותר מכפי שהתכוון לחסוך. "מי מחזיק את מי במקום רגיש, קאר שולץ אותנו או הממשלה וההסתדרות אותו?" שאלה יחימוביץ', וסיימה בקריאה לשניים להפסיק לשתף פעולה עם הנהלת טבע ולפעול לאלתר להצלת העובדים.