אחרי ש"זרק את הפפצה" והודיע על פיטורים של כ־1,700 עובדים בטבע יגיע היום בצהריים לישראל מנכ"ל התאגיד קאר שולץ וייפגש ראש הממשלה בנימין נתניהו, יחד עם שר האוצר משה כחלון, שר העבודה והרווחה חיים כץ (הליכוד) ושר הכלכלה אלי כהן (כולנו).



עדיין לא ברור אלו מקלות וגזרים תציע הממשלה לטבע, אבל לאחר שתי פגישות נפרדות שקיימו השרים אתמול עם נציגות העובדים נראו העובדים מעודדים. שר האוצר כחלון הצהיר: "ממשלת ישראל עומדת מאחורי עובדי טבע ולא תפקיר אותם. הממשלה תשתמש בכל הכלים העומדים לרשותה כדי לנסות להביא לצמצום מספר המפוטרים ולמנוע סגירת מפעלים". שר הכלכלה והתעשייה אלי כהן הוסיף: "הדרישה מהנהלת טבע ומהמנכ"ל היא לממש את המחויבות לישראל שעליה הצהירו לפני כשבוע, למנוע את סגירת המפעל בירושלים ולצמצם את מספר המפוטרים".



שר העבודה והרווחה חיים כץ, שהקדים ונפגש עם העובדים פעמיים בתוך יממה בלשכתו ובסיור במפעל "טבע־טבליות" בירושלים, נשמע זהיר יותר. "מדובר במאבק ארוך קשה ויהיו בו פצועים", אמר, "אבל אני מאמין שניתן להציל את המפעל". מאוחר יותר נועדו כץ, כחלון וכהן עם נתניהו לישיבת הכנה לקראת הפגישה עם הנהלת החברה שתתקיים היום.



הדרכים של ממשלת ישראל להפעיל לחץ על המנכ"ל מגוונות, אבל קרוב לוודאי שבפגישה הראשונה לא יוצעו לו מענקים לשימור העובדים. "אנחנו לא מגיעים צ'ק פתוח", אומר גורם בכיר. "המדינה יודעת לתת כסף עבור השקעות חדשות, לא עבור שימור עובדים".



אחת ההצעות שיובאו בפני המנכ"ל היא להעביר לישראל פסי ייצור מארה"ב ומאירלנד. אותו גורם אומר על הקיצוצים בטבע: "תקצץ, אבל בישראל הרווחת, וכל ההשקעות הכושלות שלך היו בחו"ל ולא בישראל. הרווחת בזכות הפטנטים הישראלים. הקופקסון הומצא בישראל וזרקת את הכסף על השקעות בחו"ל. נבקש מטבע לפעול בצורה יותר מידתית בישראל. הצלחת בישראל, נהנית ממענקים, הטבות ופיתוחים ישראליים ועכשיו הזמן להחזיר".



בצאתו מהפגישה עם כחלון, נתניהו וכהן, אמר השר כץ: "לשיטתי, צריך לטפל בכל מפעל בנפרד, משום שאין למפעלים מכנה משותף מלבד השם טבע. הטכנולוגיות שונות, הצרכים שונים ואי אפשר לטפל בהם כמכלול. לאחר הפגישות שקיימתי, אני בטוח שניתן להציל את המפעל בירושלים".



נפגש עם העובדים. חיים כץ, צילום: מרים אלסטר, פלאש 90



לקראת הגעתו של המנכ"ל שולץ לישראל החליטה ההסתדרות הכללית להכין לו קבלת פנים מיוחדת: השבתה כללית של כל מתקני טבע ברחבי הארץ, ללא קשר למפת תוכנית הקיצוצים של החברה – החל ממפעלי הייצור, דרך מערך ההפצה והמטה וכלה במרכזי המחקר והפיתוח. ראשי ועד מפעל הטבליות בירושלים מאיימים לנקוט צעדים קיצוניים, החל מעצירת הייצור וההפצה לאורך זמן בניסיון לפגוע בערך המניה של טבע, ועד לשריפת מתקנים במפעל עצמו.



יו״ר ההסתדרות אבי ניסנקורן אמר לאחר פגישה עם כחלון: "הקרב הגדול הוא לצמצום מספרי המפוטרים. חייבים להשאיר את טבע חזקה בישראל ולהציל את המפעלים בירושלים. המטה חייב להישאר בארץ. זהו מגה־אירוע שהכלכלה הישראלית לא ראתה שנים, ועל הממשלה, ההסתדרות והעובדים לשלב ידיים במאבק".



יו"ר ההסתדרות הלאומית, יואב שמחי, הוסיף בתום פגישתו עם שר העבודה: "אני מאמין שיחד עם השר חיים כץ, ממשלת ישראל והעומד בראשה ניתן להציל את המפעל".



בתוך כך, בישיבת ועדת ביקורת המדינה של הכנסת חשפה יו"ר הוועדה שלי יחימוביץ' (המחנה הציוני) פרטים על תשלומי טבע למדינה. "טבע עדיין לא שילמה שקל מס גם אחרי 2013", אמרה. "טבע מסרבת לשלם מיליארד וחצי שקל מס בגין 2014 ומיליארד וחצי שקל נוספים בגין 2015, אף שאלה היו שנים שבהן נהנתה מהקלות מפליגות במס, אך כבר הפסיקה ליהנות מ־0% מיסוי. אם כחלון וניסנקורן היו מפעילים את כלי המיסוי ואת כלי השביתה באופן נחרץ, שולץ כבר היה עושה את החישובים ומבין שהמהלך האלים בישראל יעלה לו יותר מכפי שהתכוון לחסוך. יש להפסיק לשתף פעולה עם הנהלת טבע ולפעול לאלתר להצלת העובדים".



חבר ועדת העבודה והרווחה, ח"כ איציק שמולי (המחנה הציוני): "אנו דורשים מנתניהו להגיע לפגישה נחרץ כאילו מדובר במאבק על משפחתו שלו ולא להסתפק בנימוסים וצילום משותף".



ח"כ דב חנין (הרשימה המשותפת), שהגיע להפגנת העובדים מול משרד האוצר, אמר: "הגעתי כדי לבקש מעובדי טבע סליחה. עובדים מצוינים שעובדים במפעל מרוויח. אין סיבה שהם יצטרכו לשלם במקום עבודתם בגלל ספקולציות והשקעה כושלת ופושעת של הנהלה ודירקטוריון שמשחקים עם העובדים כמו בפיונים. ביום רביעי אעלה להצבעה בכנסת הצעת חוק שתאפשר שלילת הטבות מס שניתנו מתוקף החוק לעידוד השקעות הון במקרים של פיטורי עובדים".