משרד הכלכלה מתגייס לטובת העצמאים. בפגישה שנערכה לפני ימים אחדים בין נציגי משרד הכלכלה לנשיא לה”ב, עו”ד רועי כהן, הובעה לראשונה הנכונות להכיר בעצמאים כסקטור בעל חשיבות למשק. בעקבות החלטה זו, התחייבו מיכל פינק, סמנכ”לית אסטרטגיה ותכנון במשרד הכלכלה, ומירי שמואל, מנהלת תחום מדיניות במשרד, לשלב את העצמאים בתוכניות להעלאת הפריון בתחומי המסחר והשירותים.



פינק גם הודיעה כי תפעל ליצירת כלים “לעידוד צמיחת הענף לצד הפחתת רגולציה וביורוקרטיה”. לדבריה, משרד הכלכלה מבקש לבחון את האפקט המשקי של כל תוכנית והצעה המוגשת לו. היא הוסיפה כי “בעוד שישראל יורדת בדירוגי עשיית העסקים השונים, מדינות אחרות מתקדמות מכיוון שהן מחשבות תהליכים ומפעילות טכנולוגיה מקצה אל קצה”.



נשיא לה"ב הדגיש במהלך הפגישה כי הגיעה העת שגם עסקים קטנים יהוו חלק מתוכניות משרד הכלכלה להגדלת הפריון והצמיחה במשק, ויש לשים פוקוס על סקטור זה שאינו נלקח בחשבון על ידי מעצבי המדיניות ומקבלי ההחלטות: “לצערי, כל מאמצי המדינה מכוונים בשיטתיות כלפי התעשייה המסורתית, הכוללת עסקים גדולים. מנגד, לעצמאים מתייחסים כסרח נלווה. על המדינה להשתתף בסיכון של בעלי העסקים הקטנים, שמהווים את מנוע הצמיחה העיקרי של המשק”.



במהלך הפגישה קיבלה פינק את התוכנית, נטו עצמאים ועסקים קטנים, שכוללת שורה של צעדים היכולים לסייע להגדלת הצמיחה במשק, בהם דרישה לפחת מואץ, שהיה נהוג בעבר, מה שיאפשר השקעה בציוד חדש ובטכנולוגיות, מס חברות דיפרנציאלי (בדומה לנהוג במדינות מפותחות רבות בעולם דוגמת ארה”ב, בריטניה וצרפת), פטור ממס לעסקים חדשים בשלוש השנים הראשונות לפעילותם, שינוי הגדרת עוסק פטור והוספת הגדרה של עוסק פטור צעיר, והתרת קיזוז הפסדי מס אל מול רווחי עבר.



לדבריו של עו”ד כהן, מדובר בתוכנית בעלויות נמוכות שיביאו לתפוקה גבוהה: “בדיוק כמו שמטפלים בתעשייה המסורתית, צריך להבין כי יש צורך בהשקעה לטווח ארוך. התמיכה במסחר ובשירותים איננה מילה גסה”, הוסיף.