איש העסקים שאול אלוביץ' בדרך לאבדן השליטה בחברת בזק. הבנקים הנושים פנו היום (רביעי) לבית המשפט בבקשה לפירוק יורוקום תקשורת, בעלת השליטה בבזק בעילה שיורוקום הפכה לחדלת פירעון בגלל אי פירעון חוב לנושים למרות מכתבי ההתרעה החוזרים ונשנים.  יורוקום היא חברת פרטית הנשלטת על ידי שאול אלוביץ (80%) ואחיו יוסי (20%). במסגרת זאת דורשים הבנקים למנות מטעמם בעלי תפקיד שיפקחו מקרוב על הנעשה בחברה וילוו את תהליך מימוש הנכסים בדרך שתבטיח את הבטוחות המשועבדים להם.

 המדובר בעו"ד פיני רובין מטעם בנק הפועלים, עו"ד אמנון לורך מטעם דיסקונט ועו"ד אורי גאון מעם הבנק הבינלאומי. אין בכוונת נציגי הבנקים להיכנס לנעלי דירקטוריון יורוקום תקשורת, בזק או אחת מחברות הבת האחרות. לפיכך דירקטוריון בזק שבראשו עומד דוד גרנות ימשיך לפעול כרגיל. בית המשפט התבקש להעניק לבנקים את כל הסמכויות וכלי הפיקוח הרלוונטיים מטעם. העובדה שהבקשה הוגשה בשם שלוש הבנקים נועדה למנוע סכסוכים פנימיים הנוגעים למימוש הביטחונות ולהבטיח שכל בנק יקבל את חלקו בנכסים. בבקשה נאמר שיורוקום לא התנגדה למינוי משקיפים מטעם הבנקים הנושים אבל הדבר היה כפוף לאישור משרד התקשורת. הליך זה לא יצא אל לפועל.

שאול אלוביץ'. צילום: אביב חופי
שאול אלוביץ'. צילום: אביב חופי

 על פי ההודעה לבית המשפט הנושים העיקריים של יורוקום תקשורת הם בנק דיסקונט, בנק הפועלים והבנק הבינלאומי. היקף החובות שצברה יורוקום מסתכם ב-961 מיליון שקל: בנק דיסקונט 480 מיליון שקל, בנק הפועלים 350 מיליון שקל והבנק הבינלאומי 141 מיליון שקל.

הבנקים דרשו 100-150 מיליון שקל מצד אלוביץ'

 הבקשה מטעם הפועלים הוגשה על ידי עו"ד פיני רובין, מטעם דיסקונט על ידי עו"ד אמנון לורך ממשרד יגאל ארנון ומטעם הבינלאומי על ידי  עו"ד אורי גאון ממשרד בני לוינבוק. יורוקום מיוצגת על ידי עו"ד ליפא מאיר. לטובת דיסקונט משועבדים חלק ממניות אינטרנט זהב בעלת השליטה בבזק ובית יורוקום. בחודש שעבר הצטרף דיסקונט לבנק הפועלים בדרישה לפירעון החובות בתוך שלושה שבועות. המאמצים שנעשו בשבועות האחרונים להסדר חובות ביורוקום לא הועילו.

הבנקים דרשו התחייבות להזרמת 100-150 מיליון שקל מצד אלוביץ' ומימוש נכסים (מהלכים שעמד להוציא אל הפועל). אלוביץ' עצמו סירב להזרים את הכסף להגדלת הונה של יורוקום אבל הסכים לממש נכסים בתהליך ארוך (ואיטי לטעמם של הבנקים).  בשבועות האחרונים ניהל מאיר שמיר ניהל מגעים לרכישת בזק באמצעות אינטרנט זהב (מבלי לקחת על עצמו את החובות) ואולם הבנקים התנגדו. בימים האחרונים נפוצו הערכות שגם איש העסקים יצחק תשובה בעל השליטה בדלק מגלה עניין בבזק.

 יורוקום תקשורת מחזיקה בגרעין השליטה בבנק באמצעות 54.7% ממניות אינטרנט זהב המחזיקה ב-64.78% ממניות ביקום שמחזיקה ב-26% ממניות בזק. יורוקום תקשורת גם מחזיקה במניות אנלייט לייצור חשמל, חלל תקשורת לוויינים, סאטקום ועוד.

 הודעת הבנקים תאפשר מימוש הדרגתי של חלק מנכסי החברה שחלקם נמצאים בקשיים תזרימיים. עם זאת ההודעה אינה שוללת את זכותו של אלוביץ' להמשיך להחזיק בשליטה ביורוקום אם בשלב כלשהוא יחליט להזרים כסף או להכניס שותף.

 אפשרות זאת אינה נראית בעלת סיכויים לא גדולים ואלוביץ' עלול אם כן לאבד את בזק. נזכיר כי נגד ראשי בזק התנהלה חקירה על ידי רשות ני"ע שבסיומה הומלץ על הגשת כתבי אישום בחשדות לעבירות ניירות ערך ועסקות בעלי עניין לא חוקיות.