שר הכלכלה והתעשייה אלי כהן תקף בצורה חסרת תקדים את התנהלות חברת טבע ואת סירוב ההנהלה למנוע את סגירת המפעלים בירושלים. כהן קובע כי התנהלות הדירקטוריון הייתה כושלת: "טוב יעשו כל הדירקטורים שהיו אחראים לכישלון ואישרו את שתי עסקות הרכישה הגדולות והכושלות של טבע בארה"ב אם יניחו את המפתחות ויתפטרו, ויפה שעה אחת קודם".



"חברי דירקטוריון טבע חתומים על השמדת הערך הגדולה ביותר בהיסטוריה של הכלכלה הישראלית. פיטורי 1,700 עובדים ו־200 נוספים חודשיים קודם לכן התרחשו רק מפני שאותם דירקטורים אישרו וחתמו על שתי העסקות הכושלות". כהן התייחס, בין השאר, לגליה מאור, אמיר אלשטיין ויצחק פרטרבורג, שהתפטר מטבע רגע לפני ההכרזה על תוכנית ההבראה. בעמדתו זו מחזק כהן את עמדת ההסתדרות שפנתה לדירקטורים בטבע בדרישה להתפטר ועודדה את עובדי החברה לצאת ולהפגין כנגד.



שר הכלכלה קובע בצער שכיום טבע אינה ישראלית: "לאחר מינוי קאר שולץ כמנכ"ל, היא הפכה בעצם לחברה זרה, אחת מ־320 החברות הבינלאומיות הפועלות בישראל. כש־90% מהמכירות של החברה הן בחו"ל, 90% מבעלי המניות זרים והמנכ"ל אינו ישראלי ולא יהודי, אני מתקשה לקרוא לטבע חברה ישראלית".


הפגנת עובדי טבע מול משרד ראש הממשלה. צילום: ההסתדרות הכללית


השר כהן חושף את שהתרחש מאחורי הקלעים בפגישה המדוברת עם מנכ"ל טבע: "הוא הסביר: 'קיבלתי חברה על סף פשיטת רגל. אני מתנצל על הצעדים, אבל החברה עלולה להגיע למצב של אי עמידה בהתניות הפיננסיות לבנקים. הסכמתי לאשר את המשך קיום מפעלי טבע בנגב ובקריית שמונה, אבל אי אפשר לעבוד בשיטת הסלמי'".

כהן חשף כי ראש הממשלה בנימין נתניהו פנה לשולץ וביקש שיסייע בהצלת המפעלים בירושלים ואף הציע להחליף תוכניות פתיחת מפעלים באירלנד, אבל סורב. בהמשך היה נתניהו תקיף יותר והבהיר שטבע תיפגש עם המדינה בצמתים נוספים ועמדתה זו תילקח בחשבון.

לדברי השר כהן, מיד לאחר הפגישה עם מנכ"ל טבע הוא שוחח טלפונית עם יו"ר הדירקטוריון סול בארר כדי לשמוע את עמדתו. "הבנתי גם ממנו שהמדובר בסיטואציה של חברה שעלולה להיקלע למצב קטטוני, ועדיף שבישראל יישארו 5,000 עובדים מאשר שכולם יישארו בלי עבודה. בארר הבהיר שבגלל החגיגה על תרופת הקופקסון טבע התנהלה בצורה בזבזנית. היו"ר סבור שתוך שנתיים טבע תעלה על דרך המלך וההשקעות יגדלו, בין השאר בגלל התרופה החדשנית של טבע לטיפול במיגרנה".

עם זאת, סירב השר כהן להעניש את טבע באמצעות ביטול הטבות המס. "בישראל יש כלכלה חופשית, והמדינה אינה יכולה לכפות על אף אחד העסקת עובדים. לא צריך ללכת לענישה קולקטיבית בגלל כישלון ניהולי של חברה אחרת. מדיניות מתן מענקים ללא התחייבות למספר מועסקים תשתנה. על הפרק עומד תשלום מענק נוסף של 30 מיליון שקל לטבע, אבל משרד הכלכלה עצר את התשלום לנוכח הנסיבות".

הראיון המלא יתפרסם מחר ב"מעריב־סופהשבוע"