חוזרים ובגדול: אחרי תקופת רגיעה מסוימת ב־2016, דוח האקזיטים, שהוכן על ידי ירון ויצנבליט מפירמת רואי החשבון PWC מגלה כי כמות האקזיטים, כולל הנפקות בבורסה, הוכפלה ב־2017 והסתכמה ב־7.4 מיליארד דולר. אין ספק שבהקשר זה השנה האחרונה תיזכר בעיקר הודות לעסקת מובילאיי, בבעלות אמנון שעשוע, שנרכשה על ידי אינטל בסכום אסטרונומי של 15.3 מיליארד דולר.



בשנים האחרונות נחשב ההייטק לקטר המוביל את הכלכלה הישראלית, ונדמה כי דווקא במחצית השנייה של 2017 מצדיק הענף את המוניטין שלו. מהנתונים עולה כי במחצית הראשונה של 2017 הסתכמו עסקאות הרכישה ב־1.9 מיליארד דולר, אולם במחצית השנייה של השנה זינק שווי העסקאות ל־5.5 מיליארד דולר. אם לוקחים בחשבון גם את האקזיטים של מובילאי ומיצובישי נוירודרם (אקזיט בשווי של 1.1 מיליארד דולר), הרי ששווי העסקאות הסתכם ב־22 מיליארד דולר.



עוד מתברר כי השווי הממוצע לעסקה, מבלי לקחת בחשבון את עסקאות הענק, גדל השנה ב־66% ל־106 מיליון דולר. בשנה האחרונה התחדשה גם תופעת חזרת חברות הטכנולוגיה הישראליות לבורסות בעולם, עם 11 גיוסים בהיקף של 414 מיליון דולר.



עוד עולה כי כמות הכסף הזמינה בשווקים הגלובליים והריבית (שגם לאחר מספר תיקונים נותרה ברמה אפסית) פעלו לטובת שוק הטכנולוגיה המקומי. זאת ועוד, אם בשנים קודמות, היזם המקומי נהג לחפש את הדרך למימוש מהיר, אזי בשנה החולפת הוא העדיף להמתין עד אשר יוכל למכור בסכומים גבוהים הרבה יותר.



2017 למעשה מסמלת את ההתפתחות בחברות הטכנולוגיה. בכלל, שוק הטכנולוגיה, לדעתם של כלכלני PWC, צפוי להיות מאוד מגוון בשנים הקרובות. מעל ל־50% מהחברות שביצעו רכישות ב־2017 הינן חדשות בנוף המקומי. יחד עם זאת, קשה לחזות האם ניתן יהיה לשחזר את הצלחת אקזיט מובילאי בשנים הקרובות, ואין ספק כי העובדה שחברות גלובליות בחרו בישראל כמקום לרכישת הטכנולוגיות הנכונות מעידה כי לפנינו שנים סוערות.