אנשי המגזר העסקי ניצלו בסוף השבוע את פורום בכירי המשק של אוניברסיטת חיפה כדי לפרוק בפני שרת המשפטים איילת שקד את תסכולם בנוגע לעשיית עסקים בישראל. בולטים במיוחד בתרעומת שהביעו היו המלונאי דוד פתאל ואיש תעשיית הסרטים משה אדרי. פתאל אמר לשקד כי כשהוא מייבא שטיחים מגרמניה הוא "צריך להיות תקוע חצי שנה מול מכון התקנים". “יש תקנים שמקובלים באירופה אך לא מוכנים לאמצם כאן”, קבל. “איך אפשר לעשות ככה עסקים? כבר נמאס מהמילה ‘רפורמה’ וכדאי להתמקד בשינויים שכבר נעשו”. עוד הוסיף כי חוקים חדשים שקיימים בארץ, הנוגעים לאופן הטיפול בבריכות, כמו חובת מציל, חובת גידור בריכת הילדים וחובת הצללה לחלק מהבריכה, לא מקובלים בשום מקום בעולם.
 
אדרי, הבעלים של רשת סינמה סיטי יונייטד קינג, סיפר כיצד, נגד כל הסיכויים ונפילתה של בלוקבסטר, הוא השקיע מאות מיליוני שקלים בתעשיית הקולנוע: “חוקקו את חוק הפופקורן ונאלצנו להסכים. כעת מעוניינים לקצץ שניים עד שלושה שקלים מעמלת הטיפול בכרטיס. עוד מעט יבקשו מאיתנו להחזיר את הכסף למי שנרדם באמצע הסרט. אי אפשר לעשות כך עסקים. אנחנו נותנים חניה בחינם - אולי ייאלצו אותנו בסוף לגבות על כך כסף”.
 
בפורום שהוקם במטרה להוביל לשותפויות פוריות בין המנהיגות העסקית והאקדמית השתתפו גם נשיא האוניברסיטה פרופ’ רון רובין, ראובן אבלגון, נתן חץ, יוסי אלבז מנכ”ל דומינוס פיצה סמי סגול, ליגד רוטלוי, היחצן רני רהב ורבים נוספים. השרה שקד הזדהתה עם הקובלים והודתה כי הרגולציה חונקת, אולם הוסיפה כי חלק מיוזמות החקיקה נעשות מאילוצים פוליטיים.

דוד פתאל. צילום: ראובן קסטרו
דוד פתאל. צילום: ראובן קסטרו


לגבי לטענות שהושמעו בנוגע לבחינות לשכת עורכי הדין בארץ, אמרה כי “ישראל היא שיאנית העולם בכמות עורכי הדין. יש כיום הרבה יותר תביעות בבתי משפט. אנחנו מנסים לשפר את המקצוע דרך הארכת ההתמחות ולטייב את כמות הנכנסים”. שקד התייחסה גם לחוק ההמלצות ואמרה כי “אין חוק שנכנס לכנסת ויוצא אותו דבר, תמיד הוועדה משנה אותו. הדוגמה הכי טובה היא חוק ההמלצות. החוק במתכונתו הנוכחית הוא הגיוני וגם במערכת החוק חושבים כך. העיתוי הוא באמת בעייתי”.


משה אדרי. צילום: ראובן קסטרו
משה אדרי. צילום: ראובן קסטרו