רשות המסים, בניהולו של משה אשר, פרסמה אתמול, ביום הראשון של שנת 2018, רשימה של 25 תכנוני מס אפשריים המחייבים דיווח מראש. הרשימה מתווספת ליותר מ־50 תכנונים שפורסמו כבר ב־2016. דיווח נועד למנוע אפשרות להעלמת מס, ומאפשר לפקידי השומה לקבוע אם מדובר במהלך לגיטימי או בכוונה להעלים מס.



גם מטבע הביטקוין מופיע ברשימה. בעבר אמר מנהל הרשות כי הרווחים ממטבע וירטואלי זה "חייבים במס לכל דבר ועניין". יש חשש כי השימוש במטבע יסייע לתכנוני מס בתחום הלא לגיטימי. הרשות אינה דורשת דיווח גורף, ותחת זאת מתמקדת בתכנונים שבהם פוטנציאל החיסכון במס גבוה מ־5 מיליון שקל בשנת מס או 10 מיליון שקל בארבע שנות מס.



מלבד מטבעות וירטואליים התכנונים החייבים בדיווח כוללים היקף רווחים הראויים לחלוקה, סוגיות הנוגעות למעמד "חברות הארנק", ובפרט - באילו מקרים החברה נחשבת "לחברת ארנק" שבה בעלי המניות מחויבים לחלק את הכסף כדיווידנד או לשלם מס מלא. ב־2016 נדרשו הנישומים לדווח על זכאות למס מופחת על־פי חוק עידוד השקעות הון, מעמד התושבות של הנישום ועוד.



אומנם תכנון מס אינו בהכרח צעד לא לגיטימי ועם זאת ברשות המסים דורשים כי תכנון יובא מראש לידיעתם, כדי שיהיו בטוחים כי הנישומים פעלו בתום לב. לאחר הגשת התכנון בהחלט ייתכן כי יתעוררו חילוקי דעות, אולם במקרים כאלה ניתן יהיה לפנות לבית המשפט לקבלת הכרעה.



מנהל רשות המסים: "הדיווח על עמדות המנוגדות לעמדת רשות המסים תורמת להתמודדות טובה עם תכנוני המס הקשים ועם הפרשנויות הקיצוניות שמקטינות באופן לא ראוי את תשלומי המס. הדיווח מראש על עמדות הנישומים בקשר לתכנוני המס מאפשר שקיפות של לגיטימיות המעשים. דבר זה מגביר את השוויוניות בנטל המס".