הישג לטווח הקצר: הסכם נחתם הערב (שלישי) בין חברת התרופות טבע, ועד העובדים וההסתדרות הלאומית. לפי ההסכם, עובדי מפעל טבע טבליות שבירושלים, אשר נאבקו והפגינו רבות במחאה על ההחלטה לסגור אותו כחלק מצעדי ההתייעלות של החברה, יסיימו את עבודתם בעוד כשנתיים. בהודעה משותפת מטעם הצדדים נמסר כי "העובדים יזכו לחבילת מענקים רחבה ושירותי הכשרה והשמה שנועדו לאפשר להם מעבר חלק למקום עבודה חלופי מיד עם סגירת האתר בסוף 2019".



עוד נכתב כי ההחלטה על דחיית הפיטורים התקבלה "בתום משא ומתן אינטנסיבי ותוך דיאלוג פתוח" וכי הצדדים הגיעו "להסכמות מלאות על סיומו המידי של סכסוך העבודה במפעל". אמנם מדובר במהלך שיעזור לצמצם באופן משמעותי את היקף גל הפיטורים הראשון שנקבע לרבעון הראשון של 2018, אך מדובר בדחייה בלבד של הפיטורים הצפויים.



עובדי טבע מפגינים. צילום ארכיון: באדיבות דוברות ההסתדרות



בהודעה מטעם שני הצדדים נכתב כי תוכנית הפרישה שנקבעה לעובדים כוללת "חבילות מיטיבות מעל ומעבר לדרישות החוק, המייחסות משקל רב לוותק ולסיכויי השתלבות העובד בשוק התעסוקה, כשבראש מעייננו הבטחת מעבר חלק, ככל הניתן, מטבע הישר למקום עבודה חלופי, אשר יקלוט את העובדים".



עוד צוין כי "למסיימי העסקה יוענק ליווי הכולל ייעוץ, סדנאות והכשרות מקצועיות" וכי "טבע תקים פלטפורמה ייחודית, בסמיכות לאתר שלה בירושלים, אשר לצד ההכשרות המקצועיות השונות, גם תרכז ותחבר מעסיקים פוטנציאליים לכוח האדם האיכותי אשר יסיים את עבודתו בחברה".



יו"ר ועד העובדים במפעל: "בטוחים כי נמשיך לעבוד גם בתום השנתיים האלה"


איציק בן סימון, יו"ר וועד העובדים במפעל טבע טבליות בירושלים אמר עם חתימת ההסכם: "עם תחילתו של המאבק שמנו נגד עינינו את טובתם של העובדים. מפעל טבע טבליות ימשיך להתקיים לפחות שנתיים נוספות, ואנו בטוחים כי בעזרת ה' הוא ימשיך גם מעבר לכך. ההסכם שהושג יבטיח את עתיד העובדים והגיע בזכות אחדותם של כלל עובדי טבע טבליות ובסיועה המבורך של ההסתדרות הלאומית שסייעה לנו להגיע למתווה משותף וראוי".



עוד טען בן סימון כי "מדובר ביום היסטורי עבור עובדי טבע טבליות ירושלים עם הישגים מצוינים הכוללים הבטחת עבודה לשנתיים נוספות לרוב עובדי המפעל".



ששי שדה, יו"ר האגף לאיגוד מקצועי בהסתדרות הלאומית אמר: "אני שמח שלאחר שבועיים וחצי מורטי עצבים, הצלחנו להגיע להישגים משמעותיים עבור עובדי מפעל טבע טבליות בירושלים. במאמץ משותף הצלחנו להקטין בלמעלה משליש את כמות העובדים שיעזבו בתחילת השנה, כך שהרוב המוחלט של העובדים יישאר עם ביטחון תעסוקתי בשנתיים הקרובות". עוד הוסיף שדה: "כולי תקווה כי המפעל יישאר בכל זאת לעבוד גם בשנת 2020 ויותר. מדובר ביום בשורה עבור מאות עובדי המפעל והכלכלה הישראלית בכללותה".