שר הכלכלה, אלי כהן, התראיין היום (שני) לרדיו 103FM והתייחס לנושאים הכלכליים המרכזים שעל הפרק. בתחילת דבריו התייחס למשבר בחברת 'טבע'. "הצלחנו להסיר את חרב הפיטורים שעמדה מעל המפעל בקריית שמונה והמפעל בנאות חובב, בימים אלו הגענו להתקדמות במשא ומתן גם בנוגע למפעל בירושלים", אמר, "חשוב לי לשמור על כל העובדים, במדינת ישראל חסרים כ-23 אלף עובדים ואנחנו רוצים שכל אחד יוכל להמשיך לעבוד ולהתפרנס בכבוד. חלק ניכר מהעובדים ב'טבע' יעזבו הסכמי פרישה מרצון, לשאר העובדים אני יכול למסור שאנחנו בממשלת ישראל נפעל ליצור עבורם מקומות תעסוקה חלופיים. ישנם למעלה 1,700 בקשות במשק לקלוט את העובדים מהחברה".



עוד אמר כהן כי "מדובר על חברה בינלאומית אחת שכשלה מבחינה ניהולית ואני לא רואה סיבה להעניש את 350 החברות הבינלאומיות שנמצאות בארץ. אני עובד קשה מאוד להבאת חברות בינלאומיות נוספות לארץ כמו חברת 'מטרוניק' וחברת 'לונזה'. להערכתי זה יקרה בחודש מרץ הקרוב. בשנת 2017 הייצוא הישראלי חצה לראשונה בהיסטוריה את סף מאה מיליארד הדולרים".





על מוצרי הטואלטיקה ופערי המחירים בין ישראל לשאר המדינות המערביות אמר כהן ש"במהלך הרבעון האחרון פורסם שהמחירים ירדו ב-8% וכי ישנה עליה במותגים הפרטיים. אני לא הגעתי לתפקיד שר הכלכלה כדי לגזור סרטים ולפתוח מפעלים חדשים אלא על מנת להילחם במונופולים שהתרגלו במשך שנים לגזור קופון על חשבון הצרכן הישראלי.



"2.5 מיליון משפחות במדינת ישראל מממנות חמש משפחות. זה לא הגיוני. קידמנו שקיפות מחירים, ביטול הבלעדיות של רשתות הפארם בקניונים ועוד. בשנה האחרונה אנחנו רואים את הרשות להגבלים עסקיים נלחמת בצורה אסרטיבית יותר וגם בודקת את היבואנים הבלעדיים. הרשות להגבלים עסקיים בודקת את הנושא מתוך מטרה לעצור את גזירת הקופון על חשבון הצרכן הישראלי.



"הגיעו לידינו נתונים שחושפים את הניסיון לבלום את הייבוא המקביל ואת הניסיון לשים מקלות בגלגלים של כל מי שמנסה לפעול להורדת המחירים בישראל. לא מעט אנשים שחוזרים מאירופה אומרים לי: 'מוכרים בארץ הם חזירים'. המחירים בלונדון, פריז, ברלין ובירושלים צריכים להיות זהים. העברתי את הרפורמה בבנקים ואני גם אטפל בנחישות גם בנושא הזה".



כשנשאל מתי תאושר רפורמת 'הקולגייט' השיב: "היום בבוקר הגענו לנוסח מוסכם עם משרד הבריאות, עוד שבועיים הנוסח הזה יעלה לוועדת העבודה והרווחה. כל מי שירצה להיות יבואן יוכל תוך 72 שעות לקבל את האישורים. מדובר על מוצרים הנמכרים במדינות מוכרות, קרי ארצות הברית, אירופה, יפן ועוד. הייבוא למדינת ישראל יהיה כהצהרה ובכך כל הבירוקרטיה שהייתה בנושא תרד. בחלק ניכר מהמוצרים אנחנו נראה ירידה של כ-50% במחירים".



שר הכלכלה באולפן 103FM. צילום: 103FM



השר התייחס גם לתוכנית 'האשראי המוזל' והכריז: "במהלך הימים הקרובים נכריז על בשורה חשובה המיועדת לעסקים הקטנים והבינוניים. מדובר בעסקים חשובים ביותר למשק הישראלי, סיכמנו במשרד האוצר ובמשרד הכלכלה על כך שאשראי לעסקים קטנים ובינוניים יינתן גם על ידי המוסדיים בהיקף של למעלה ממיליארד שקלים. אנחנו עומדים לתת תמריץ של 50 מיליון שקלים לטובת גופים מוסדיים שיתנו אשראי לעסקים קטנים ובינוניים".



על מצב הדולר לעומת השקל הישראלי הסביר השר: "השקל הישראלי מתחזק כי הכלכלה הישראלית חזקה, אנחנו מייצאים יותר ממה שאנחנו מייבאים. כשהדולר נמוך ייבוא המוצרים לישראל נמוך יותר וכשהאזרח יוצא לחו"ל הוא מקבל יותר דולרים על כך שקל. אכן חברות חלשות המרווחות מעט מתקשות יותר ואף חברות שעתירות בכוח אדם נאלצות לנדוד לחו"ל אך במקומם מגיעות לישראל חברות רווחיות יותר. אנחנו בדיונים על בנק ישראל כדי שהדברים יעשו בצורה נכונה".



"הכסף של כולנו יושב בבנק ישראל והניב לנו תשואה של אחוז אחד בלבד", תקף השר את בנק ישראל, "אני בעד שבנק ישראל ימשיך לנהל את הכסף, אך עליו לעשות זאת באמצעות של גופים מקצועיים. תפקידו של בנק ישראל לדאוג ליציבות הבנקאית והתחרות. ניהול ההשקעות צריך להתנהל על ידי גורמים חיצוניים.



"בכנס הבנקאות האחרון אנשים מהקהל קפצו ומחו", סיפר, "התפלאתי שמי שקפץ ומחה נגדנו היה דווקא מנכ"ל בנק הפועלים. במהלך השנה האחרונה הרווחים של בנק הפועלים עמדו על שלושה מיליארד שקלים ולכן אינני מבין ממה הוא חושש. מזה שאנחנו מעבירים רפורמה שתגדיל את מספר השחקנים? שהמיזוגים של הבנקים יימשכו ואנחנו נשאר לקוחות שבויים? בסופו של דבר מי שמשלם את עמלות הבנקים הם לא הטייקונים אלא עם ישראל. הריביות והעמלות לא מוצדקות ולכן העברנו רפורמה אחרי 47 שנים. כשראיתי אותו כועס וחושש הבנתי שאנחנו נמצאים בדרך הנכונה".



עריכה ב-103FM: איתמר זיגלמן