לאחר אין סוף דיבורים על הסדר חובות ופירוק אפשרי של חברת בזק - עכשיו זה רשמי. איש העסקים שאול אלוביץ' הגיש אתמול לבית המשפט המחוזי בתל אביב, באמצעות חברת יורוקום, את הצעת ההסדר שלו לפירעון חובות החברה. במרכזו של ההסדר הזרמת 400 מיליון שקל במזומן לחברה על ידי קבוצת סיידוף, הכוללת את נתי ועופר סיידוף.

ההזרמה תבוצע באמצעות חברת ישראלית, כדי להקל את ההליכים לקבלת ההיתר למשרד התקשורת. תמורת ההזרמה יקבלו האחים סיידוף אופציה לרכישת עד 90% ממניות יורוקום תקשורת, בעלת בזק, כפוף לאישור משרד התקשורת, כשיתרת המניות תוחזק על ידי אלוביץ'. ההצעה לבית המשפט הושגה לא בתיאום עם הבנקים, לאחר שלא ניתן היה להגיע איתם להבנות בגלל מחלוקות על מעמדם כנושים ועל הצעת ההסדר הרצויה.

על פי התביעה שהוגשה בחודש שעבר על ידי הבנקים, יורוקום תקשורת חייבת לבנק דיסקונט, בנק הפועלים והבנק הבינלאומי סכום של 970 מיליון שקל. יורוקום נדל"ן חייבת 260 מיליון שקלים נוספים לקונסורציום לווים בראשות בנק מזרחי טפחות.


הצעת ההסדר של אלוביץ' היא הטובה ביותר בהשוואה להצעות שנדונו עד היום בין הבנקים. היא כוללת את הגדלת רכיב המזומן וכן התחייבות של האחים סיידוף להזרים ליורוקום נדל"ן 50 מיליון שקל, 30 מיליון שקל מתוכם במסגרת גיוס הון. עוד כוללת ההצעה פריסת חובות בהיקף 350 מיליון שקל והתחייבות למתן קדימות לבנקים במימוש מניות אנלייט, וכן התחייבות להקדמת פירעונות של 150 מיליון שקל על בסיס רווחים עתידיים בעסקה.

העובדה שהצעת ההסדר הועברה ללא תיאום עם הבנקים אינה מבטיחה את אישורה בבית המשפט. עם זאת, השופט איתן בורנשטיין, נשיא המחוזי, עשוי להאיץ בבנקים לדון בעקרונותיה ואולי לאלץ אף אותם להתיישר על פיה, בשינויים מסוימים. הבנקים מפקחים כעת על הנעשה ביורוקום באמצעות משקיף חיצוני. 

אם המחלוקות יישארו בעינן, ייתכן שבסופו של דבר תיבחר חלופת הפירוק ומימוש הביטחונות על פי חלקם של הבנקים. אפשרות נוספת העומדת על הפרק היא מכירת החברה לאיש העסקים אדוארדו אלשטיין, אלא שהדבר כרוך בתהליך ארוך וממושך הכולל את הצורך של אי.די.בי למכור את סלקום.

בתוך כך, נמשכים העסקים בחברת התקשורת בזק כרגיל. החברה דיווחה אתמול על גיוס של 550 מיליון שקל ממשקיעים מוסדיים, והכסף יועבר בסוף 2018 כחלק מצורכי מחזור החובות של החברה. בעקבות כך, סדרת איגרות החוב תסתכם ב־2.7 מיליארד שקל. עוד נודע שבזק קיבלה הלוואה נוספת של 600 מיליון שקל מבנק הפועלים לצורכי פעילותה השוטפת. היה זה בנק הפועלים שהוביל את הגשת התביעה לדרישת החוב נגד חברת יורוקום, בעלת בזק.