עסקה יוצאת דופן בנוף הבנקאי הישראלי: בנק לאומי USA (המכונה בלוסה), שמרכז את פעילות הבנק בארה"ב, דיווח אתמול על הכנסת קרנות בבעלותו של איש העסקים מייקל דל בתור משקיעות אסטרטגיות, לפי שווי של 930 מיליון דולר. העסקה גבוהה בכ־20% מההון העצמי של הבנק, שמסתכם ב־780 מיליון דולר. על פי הודעת הבנק, השותף האסטרטגי החדש, שהוא בעל ניסיון רב בתחום הבנקאות והפיננסים בארה"ב, "יסייע לקפיצת מדרגה נוספת בפעילות BLUSA ויתרום למקסום ערך אחזקות קבוצת לאומי. דבר זה יתבטא הן בתחומי הבנקאות והפיננסיים והן בתחומי החדשנות והטכנולוגיה".
 
השותפים האסטרטגיים החדשים הם קרן ההשקעות Endicott Group יחד עם MSD Capital, שירכשו 15% מהון המניות של הבנק תמורת 141 מיליון דולר. בעקבות זאת יירד חלקו של לאומי ל־85% מהמניות. המניות לא תהיינה סחירות אבל למשקיעים תינתן, בתוך חמש שנים, אופציה למכירת אחזקותיהם והעסקה תיחשב מבחינה חשבונאית להונית. הבנק ירשום רווח הון של 25 מיליון דולר, שיופיע כחלק מהונו העצמי ולא בדוח הרווח וההפסד.
 
בכוונת הבנק לבחון אפשרות להנפקה בעתיד בבורסה של ניו יורק לפי שווי הגבוה ממיליארד דולר ולחלופין לדלל את אחזקותיו באמצעות גידול חלקם של המשקיעים הנוכחיים או הכנסת משקיע נוסף. המגעים בנושא השותפות החדשה התנהלו  מספר חודשים, ובמהלכם התקבלו ונבחנו הצעות ממשקיעים נוספים. העסקה גובשה באמצעות בנק ההשקעות האמריקאי סנדר אוניל. 
 

קרן ההשקעות Endicott Group, שהוקמה ב־1996, מתמחה בהשקעה בתאגידים פיננסיים בכלל ובבנקים בפרט. ויין גולדשטיין, אחד משני השותפים של הקרן, יתמנה לדירקטוריון הבנק בארה"ב. קרן ההשקעות השנייה, MSD קפיטל, הוקמה ב־1998 במטרה לנהל את נכסיהם של מייקל דל, מייסד חברת המחשבים דל, ובני משפחתו. הונו של דל מוערך ב־20 מיליארד דולר. גם מטעמו ימונה לבנק דירקטור נוסף.

רקפת רוסק עמינח. צילום: רון קדמי
רקפת רוסק עמינח. צילום: רון קדמי

 
השקעה זו היא המשך ישיר ליישום תוכנית אסטרטגית המיושמת בלאומי ארה"ב, בהובלת המנכ"ל, אבנר מנדלסון. בארבע השנים מאז מינויו לתפקיד הצליח מנדלסון ליישם תוכנית מקיפה שהביאה לשיפור ברווחיות הבנק ולייעול פעילותו. הבנק מפעיל חמישה סניפים בלבד בארה"ב, מרביתם בניו יורק, עם תיק אשראי של חמישה מיליארד דולר.
 
מנכ"לית בנק לאומי, רקפת רוסק־עמינח, אמרה: "היישום המוצלח של התוכנית האסטרטגית בארה"ב הפך את הבנק לאטרקטיבי למשקיעים. בחרנו להתקשר עם קבוצת Endicott ו־ MSD בזכות הידע שלהן שיתרום במגוון תחומים כולל הרחבת מגוון הלקוחות, התרחבות של לאומי טק בארה"ב, נגישות משמעותית לשוק ההון האמריקאי ויכולת לבצע עסקאות בנקאיות מורכבות".
 
ויין גולדשטיין, מייסד ומנכ"ל Endicott, הוסיף: "תזמון ההשקעה אידיאלי לשני הגופים המעורבים. לאומי ארה"ב מציג תוצאות חזקות עקב שינויים מבניים פנימיים בטכנולוגיה, בתשתיות ובכוח אדם. עסקה זו תסייע לנו ליישם עסקאות בשוק ההון לצד הזדמנויות אסטרטגיות". דן ביטר, מנהל ב־MSD Capital, אמר כי "פילוסופיית ההשקעות שלנו תומכת בקבוצות חזקות בעלות אסטרטגיה ברורה ליצירת ערך אמיתי לאורך זמן".
 
עסקת בנק לאומי מתאפשרת לאחר שהנהלת הבנק פעלה כראוי כאשר הביאה לסיומה, מבעוד מועד, של פרשת הסתבכות ייעוצי המס בארה"ב. אלמלא עשתה זאת, הרגולטור האמריקאי לא היה מאפשר עסקה כזאת. עוד מתברר כי בנקים ישראליים נוספים לוטשים את עיניהם להרחבת פעילותם בארה"ב. למשל, בנק דיסקונט ניו יורק, בניהולו של אורי לוין, גיבש תוכנית אסטרטגית להרחבת פעילותו בתחום האשראי ולהגעה לקהלי יעד נוספים. בעבר נבחנה אפשרות למכור את הבנק בניו יורק לפי שווי 900 מיליון דולר לצורך  הגדלת בסיס הונו העצמי.
 
למזלו של הבנק, אופציה זו ירדה מהפרק לפני כארבע שנים בעקבות מינוייה של לילך טופליסקי אשר למנכ"לית. גם לבנק הפועלים, בניהולו של אריק פינטו, יש תוכניות להתרחב בניו יורק, אולם אפשרות זו לא צפויה לקרום עור וגידים כל עוד פרשת ייעוץ המס ללקוחות האמריקאים לא תיסגר.