כ-200 מפקחי בנייה הפגינו היום (שלישי) מול משרד האוצר בירושלים, במחאה על תיקון בחוק התכנון והבנייה שמטיל עליהם להטיל על עברייני בנייה קנסות מנהליים של מאות אלפי שקלים. "אנחנו תחת סכנת חיים, אנחנו מאוימים, הכתובת על הקיר וזה ייגמר באסון", הם טענו והתריעו שכבר מורגשת הסלמה בשטח. המפקחים טוענים, כי החוק והתקנות החדשות שמו אותם בחזית המאבק מול עברייני הבנייה בישראל. בוועד הפעולה שמייצג את מפקחי הבנייה טוענים עוד, כי בחודשים האחרונים עלו מקרי אלימות כלפיהם וחשש ודאי מעליה בעקבות התיקון לחוק.

"אם בעבר בתי המשפט היו אלו שגוזרים את הקנס הכספי, הרי יום עם שינוי החוק, המדינה העניקה לנו סמכויות נרחבות ובראשם מתן קנס עד גובה של מאות אלפי שקלים. עברייני הבנייה רואים בנו את האשמים ומכאן הדרך לאלימות פיזית ומילולית קצרה ביותר", אמר אחד ממפקחי הבנייה המוחים -  ״החלטנו לשים לזה סוף ולבטל את תיקון החוק".
 
למטה המאבק הצטרף גם יו"ר איגוד ההנדסאים והטכנאים ,דני הורשנטיין, שהתריע כי מאז כניסתו לתוקף של תיקון 116 לחוק התכנון והבנייה - "המפקחים הפכו למטרה חיה, הם חשופים לאלימות מידי יום וחוששים לחייהם". כזכור, בחודש אוקטובר נכנס לתוקף תיקון 116 לחוק התכנון והבניה ובו שני סעיפים עיקריים אשר גרמו, לטענת המפקחים, לעלייה חדה במקרי האלימות כנגד מפקחי הבניה. התיקון לחוק נועד להגביר את האכיפה על עבירות בנייה והוא הוסיף סמכויות למפקחי הבניה, אבל לטענתם, בשינוי סעיפיו נתגלה כי התיקון חושף את המפקחים לרמת חשיפה והתנגדות גבוהה מצד עברייני בניה ואף מסכנת את חייהם.

שלא כבעבר, ניתן כיום ליחידות הפיקוח על הבניה שיקול הדעת לקבוע קנס מנהלי ששיעורו מגיע לעשרות ואף מאות אלפי שקלים וזאת כמובן בנוסף להבאת ראיות ותוך טיפול בפן הפלילי של עבירת הבניה וכל זאת, ללא כל תגבור כח אדם וליווי ושל מכפילי כוח נוספים (כגון משטרה). התיקון לחוק מחייב את המפקח ללבוש מדים ותג מזהה, דבר שגורם לזיהוי המפקח בשטח ובמקביל מסייע בידי העבריינים לנקוט באמצעים להעלמת ראיות ובכך לפגוע משמעותית בחומר הראיות וביכולת לטפל במקרה בהיבט הפלילי.
 
כלנית רפאל סגנית מנהל פיקוח על הבניה בחולון וחברת ועד הפעולה אומרת "מדובר בקנסות מנהליים של בין עשרות למאות אלפי שקלים אשר ימסרו ומפקחי הבניה חשופים ללא הגנה וליווי משטרתי או גורמי אכיפה מתאימים", אומרת כלנית רפאל, סגנית מנהל המחלקה לפיקוח על הבנייה בעיריית חולון וחברת ועד הפעולה – "כיום פקח עירוני נותן קנס 250 שקל על חניה ונתקל באלימות מילולית ופיזית, אז תתארו לעצמכם מה יקרה למפקחי הבניה בעקבות מתן קנסות בסך 100,000 ש"ח ואף יותר”.
גלעד הלוי עו"ד ומפקח בניה מהוועדה המקומית לתכנון ובנייה בפתח תקווה בפתח תקווה הוסיף:" עצם לבישת המדים והתג המזהה בתוספת מתן הקנסות בגובה עשרות ועד מאות אלפי שקלים, ללא כל ליווי משטרתי, תגרום ודאי לעלייה במקרי האלימות כלפי מפקחי הבניה. הפכנו למטרה חיה ואין לנו כל גיבוי כבר הגענו בעבר למצב בהם בני המשפחות שלנו נחשפו לאיומים ואני לא רוצה לחשוב מה יקרה עקב תיקון 116, בו האכיפה תהפוך קיצונית אף יותר כלפי עברייני בניה דבר שיגרום לתגובות קיצוניות יותר".