הרפורמה בחברת החשמל בסכנת ביטול. ל"מעריב־השבוע" נודע כי שלשום התקיימה פגישה בין ראש הממשלה בנימין נתניהו לשר האוצר משה כחלון. בפגישה השתתפו גם אנשי הצוותים המקצועיים, שהבולט בהם מבחינת נתניהו היה יו"ר המועצה הכלכלית ד"ר אבי שמחון. הדרג המקצועי מטעם האוצר כלל את המנכ"ל שי באב"ד, הממונה על התקציבים שאול מרידור והיועץ המשפטי באוצר עו"ד אסי מסינג.



אנשי האוצר ניסו לשכנע את ראש הממשלה לוותר על המשך הדיונים בבג"ץ בנוגע למעמד העקרוני של זכות השביתה. הם הבהירו כי אין ודאות שהפסיקה בבג"ץ תהיה לטובת המדינה, על אף שההסתדרות החליטה לסגת מהעתירה לבג"ץ ולהמשיך את המגעים על הרפורמה במסלול הרגיל.



אנשי האוצר, ובהם המנכ"ל באב"ד, הבהירו כי הרפורמה אומנם אינה מושלמת, אבל התוצאה הסופית, בהתחשב בחודשים הארוכים של המגעים, טובה ובסופו של דבר היא תועיל לצרכן.



אלא שיועציו של נתניהו התעקשו שהדיון בבג"ץ מהווה הזדמנות לשיחה עקרונית על השאלה האם בכל מקרה לעובדים ולהסתדרות קיימת הזכות לשביתה כשמדובר בשינויים מבניים החיוניים למשק.



ד"ר שמחון לחץ שלא לוותר ולהגיע לבג"ץ עם אותן שאלות עקרוניות, גם אם בסופו של דבר המהלך עלול להפיל את הרפורמה. לנתניהו חשוב היה לקבל פסיקה עקרונית בנושא זכות השביתה. כשהדיון התארך, הגיע ראש הממשלה למסקנה כי יש כאן טיעונים לכאן ולכאן ויש צורך בישיבה נוספת.



על פי ההערכות, נתניהו ישתכנע בסופו של דבר, שכן המשך הדיון בבג"ץ יפיל את הרפורמה, הכוללת בין השאר מכירת תחנות כוח שבבעלות חברת החשמל, פרישה מוקדמת של 2,800 עובדים בתנאים מועדפים, מכירת נכסי נדל"ן והוצאת ניהול המערכת מאחריות חברת החשמל.



נזכיר כי הרפורמה הוכרזה רשמית לפני כחודש באירוע בהשתתפות כל הצדדים. סוכם שההסכם המחייב ייחתם בתוך 45 יום, אלא שעד היום הוא לא נחתם. לדעת השר כחלון, "מדובר בהסכם היסטורי שיגביר את התחרות".



יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן הגיב אתמול על הדברים. בתגובה לשאלת "מעריב־השבוע" אמר: "לא קיבלתי עדיין עמדה מסודרת לגבי עתיד הרפורמה. אני מאמין בה ואני לא מעלה על הדעת שלא תהיה רפורמה.



"אם לא הייתי מאמין בה, לא הייתי מגיע לסיכומים. מבחינתי יש רפורמה כי מדובר במהלך חשוב הניצב כעת לפתחה של הממשלה. אבל אם לא תהיה, אז שלא תהיה". ניסנקורן נתן להבין שללא הפסקת הדיון בבג"ץ בנושא זכות השביתה לא תהיה רפורמה.