עסקים כרגיל בתחום גביית המסים: בחודש ינואר השנה נרשמו עודפי גבייה של 1.75 מיליארד שקל בהשוואה לאומדנים המוקדמים. כך עולה מנתונים שהגיעו בלעדית ל"מעריב־השבוע".



לפי נתונים אלו, יעד הגבייה לחודש ינואר על פי תוכנית העבודה ל־2018 עמד על 28 מיליארד שקל, בעוד בפועל נגבו 29.75 מיליארד שקל. עודפי הגבייה מיוחסים בעיקר להיקפי הגבייה במסים עקיפים כמו הכנסות ממע”מ וגידול בצריכה ובייבוא המכוניות.



יצוין כי שנת 2017 הסתיימה בעודפי גבייה של 17.5 מיליארד שקל, וההיקף הכולל הסתכם ב־311.5 מיליארד שקל. הישגו של מנהל רשות המסים, משה אשר, מיוחס בעיקר לתשלומי המס הגבוהים ששולמו באמצעות חברות ארנק עבור דיווידנדים שחולקו וכן להעמקת הגבייה. זאת ועוד, שר האוצר משה כחלון וראש הממשלה בנימין נתניהו, עומדים להוריד בעוד כמה חודשים את מסי ההכנסה לשכבות הביניים ואת מס החברות. צעד זה צפוי להתרחש לאחר שיסוכמו נתוני הגבייה הכוללים לרבעון הראשון של 2018.



בתוך כך, מתחמם המרוץ להחלפתו של אשר, מנהל הרשות, שיסיים בהצלחה את תפקידו ב־17 בחודש מרץ. עד כה הוגשו לוועדת האיתור בראשות מנכ”ל האוצר שי באב”ד שבעה שמות של מועמדים, חלקם מהמגזר הפרטי. חלק מהמועמדים כבר הופיעו בפני חברי הוועדה כבר ביום חמישי האחרון, והאחרים צפויים היו להופיע בפניהם אמש.



נכון לעכשיו, המועמד המוביל לרשת את מקומו של אשר הוא ערן יעקב, הממונה על השכר במשרד האוצר. יעקב, ששימש בעבר כמשנה למנהל רשות המסים, זוכה לתמיכתם של כחלון ואשר. שני מועמדים נוספים מגיעים מתוך רשות המסים עצמה: מירי סביון, המשנה למנהל הרשות, וראש מנהל המכס ברשות אבי ארדיטי. אם יעקב אכן ייבחר לתפקיד, עתידם של שני הבכירים הללו אינו ברור.



מועמדים נוספים, ששמותיהם נודעו ל"מעריב־השבוע" הם רואי החשבון אריה פונדק ואלי פיטרמן. הראשון היוא שותף במשרד E&Y (קוסט פורר את גבאי) ומנהל מחלקת המסים במשרד זה. פונדק משמש בין היתר כחבר בוועדת המסים של לשכת רואי החשבון, והוא נחשב מקורב לרשות המסים. המועמד הנוסף, פיטרמן, הוא שותף במשרד רואי החשבון סומך חייקין KPMG ונחשב אף הוא מומחה מס במשרד. ועדת האיתור אמורה לסיים את תפקידה עד אמצע החודש הנוכחי ולהביא את השם המומלץ לאישור שר האוצר, והמועמד הנבחר יתבקש להשלים תקופת חפיפה עם המנהל הפורש, שמסיים חמש שנות כהונה.